Abstract
Overgangen til et digitalt, immaterielt samfunn medfører at flere verdifulle elementer ved musikkbruk går tapt. Samtidig oppstår nye måter å bruke og å forholde seg til musikk på. Dette er bakgrunnen for denne oppgaven hvor jeg utforsker brukeres forhold til musikkformater. Musikk har i over hundre år blitt formidlet gjennom ulike formater. I denne studien tar jeg for meg LP-en, kompaktkassetten, CD-en, MP3-filen og streaming - formater som alle har vært, eller er, gjeldende standarder for det globale musikkonsum. Musikkbruk baserer seg i praksis på en kompleks sammensetning av egenskaper ved formatet som bærer musikken. I oppgaven har jeg undersøkt flere av disse egenskapene og vist hvordan de gjør musikkformatet verdifullt for brukeren. Jeg baserer mine funn på kvalitative intervjuer med ti informanter fordelt på to aldersgrupper. Jeg har avdekket deres preferanser i forhold til musikkformater - hva de verdsetter ved formatene - og sett dette gjennom et musikkhistorisk perspektiv, der teknologisk innovasjon har vært med på å endre forbrukeres omgang med musikk. Med oppgavens vinkling kan den være et interessant og nyttig bidrag til samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagfelt, og gi viktige innspill til aktører i musikkbransjen, som kontinuerlig utfordres til å tilpasse seg nye virkeligheter.
The transition from a society based on tangible goods to one of intangibility leads to the disappearance of several valuable elements attached to music usage. Simultaneously there is an emergence of numerous new ways to use and thus relate to music. This is the background scenery of this thesis in which I explore the consumers’ relationship with music formats. For well over a century music has been disseminated through various formats. In this study, I discuss the Long Play, the Compact Cassette, the Compact Disc, MP3-files and streaming – formats that have all been, or are, applicable standards for global music consumption. The use of music is, in practice, based on a complex combination of characteristics in the format that carries the music. I have examined several of these properties and shown how they make the music format valuable to its users. I base my findings on qualitative interviews with ten respondents divided into two age groups. I have revealed their preferences in terms of music formats, what they value about them, and analysed this in a music-historical context where technological innovation has been a driving force in changing consumers’ interaction with music. With this approach, the study may be an interesting and useful contribution to social science and disciplines in the humanities. It may also provide important insight for various participants in the music industry, which are continually challenged to adapt to new realities.