dc.date.accessioned | 2013-03-12T12:02:59Z | |
dc.date.issued | 2012 | en_US |
dc.date.submitted | 2012-05-31 | en_US |
dc.identifier.citation | Krokan, Mari Haugum. Romanens og filmens karakter - en studie av medienes materialitet og mottakerens opplevelse. Masteroppgave, University of Oslo, 2012 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/27229 | |
dc.description.abstract | Lenge har jeg fundert over hvorfor jeg føler at filmatiseringen av en bok aldri lever opp til forventingene mine. Hvorfor oppleves den samme historien forskjellig i de ulike mediene? Har mediet historien presenteres gjennom så stor betydning for opplevelsen?
I denne oppgaven drar jeg fram Marshall McLuhans gamle begrep ”the medium is the message”, og stiller den sammen med teorier fra ulike perspektiver som litteratur, film og adaptasjon. For å teste McLuhans hypotese, går jeg inn i teorien og trekker fram punkter som jeg videre benytter i en analyse av Hodejegerne i både bok og film. Målet med oppgaven er ikke å gi en fullstendig litterær- og filmanalyse, men for å forstå hvordan de mediespesifikke forskjellene fungerer og hvordan de påvirker opplevelsen til mottakeren.
Boken Hodejegerne leste jeg første gang like etter at den kom ut i 2008, og da nyheten om at den skulle filmatiseres i 2010 ble forventingene høye. Premieredatoen for filmen var 26. August 2011, og var en knallsuksess på den norske kinoen. | nor |
dc.description.abstract | Long have I pondered why I feel that the film adaptation of a book never live up to my expectation. Why do the same story give a different experience in various media? Does the media the story is presented through have that much importance to the experience?
This thesis is based on Marshall McLuhan`s old concept “The Medium is the Message” and combines it with theories from different perspectives such as literature, film and adaptation. To test McLuhan`s hypothesis, I will look into the theory and emphasize the points in an analysis of Hodejegerne in both book and film. The goal of this thesis is not to give a complete literary and film analysis, but to understand how the media-specific differences work, and how they affect the experience of the story.
First time I read the book Hodejegerne was just after it´s release in 2008. When the news of it´s adaptation in 2010 came out the expectations where high. The premiere date for the film was 26. August 2011, and was a success in the Norwegian theater. | eng |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Romanens og filmens karakter - en studie av medienes materialitet og mottakerens opplevelse | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2013-01-21 | en_US |
dc.creator.author | Krokan, Mari Haugum | en_US |
dc.date.embargoenddate | 10000-01-01 | |
dc.rights.terms | Dette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A | en_US |
dc.rights.terms | forever | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::310 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Krokan, Mari Haugum&rft.title=Romanens og filmens karakter - en studie av medienes materialitet og mottakerens opplevelse&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-32107 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 165617 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Ove Solum | en_US |
dc.identifier.bibsys | 130315737 | en_US |
dc.rights.accessrights | closedaccess | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27229/2/Krokan-master.pdf | |