Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:02:59Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-05-31en_US
dc.identifier.citationKrokan, Mari Haugum. Romanens og filmens karakter - en studie av medienes materialitet og mottakerens opplevelse. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27229
dc.description.abstractLenge har jeg fundert over hvorfor jeg føler at filmatiseringen av en bok aldri lever opp til forventingene mine. Hvorfor oppleves den samme historien forskjellig i de ulike mediene? Har mediet historien presenteres gjennom så stor betydning for opplevelsen? I denne oppgaven drar jeg fram Marshall McLuhans gamle begrep ”the medium is the message”, og stiller den sammen med teorier fra ulike perspektiver som litteratur, film og adaptasjon. For å teste McLuhans hypotese, går jeg inn i teorien og trekker fram punkter som jeg videre benytter i en analyse av Hodejegerne i både bok og film. Målet med oppgaven er ikke å gi en fullstendig litterær- og filmanalyse, men for å forstå hvordan de mediespesifikke forskjellene fungerer og hvordan de påvirker opplevelsen til mottakeren. Boken Hodejegerne leste jeg første gang like etter at den kom ut i 2008, og da nyheten om at den skulle filmatiseres i 2010 ble forventingene høye. Premieredatoen for filmen var 26. August 2011, og var en knallsuksess på den norske kinoen.nor
dc.description.abstractLong have I pondered why I feel that the film adaptation of a book never live up to my expectation. Why do the same story give a different experience in various media? Does the media the story is presented through have that much importance to the experience? This thesis is based on Marshall McLuhan`s old concept “The Medium is the Message” and combines it with theories from different perspectives such as literature, film and adaptation. To test McLuhan`s hypothesis, I will look into the theory and emphasize the points in an analysis of Hodejegerne in both book and film. The goal of this thesis is not to give a complete literary and film analysis, but to understand how the media-specific differences work, and how they affect the experience of the story. First time I read the book Hodejegerne was just after it´s release in 2008. When the news of it´s adaptation in 2010 came out the expectations where high. The premiere date for the film was 26. August 2011, and was a success in the Norwegian theater.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleRomanens og filmens karakter - en studie av medienes materialitet og mottakerens opplevelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-01-21en_US
dc.creator.authorKrokan, Mari Haugumen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code Aen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Krokan, Mari Haugum&rft.title=Romanens og filmens karakter - en studie av medienes materialitet og mottakerens opplevelse&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-32107en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo165617en_US
dc.contributor.supervisorOve Solumen_US
dc.identifier.bibsys130315737en_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27229/2/Krokan-master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata