Abstract
Denne oppgaven er en analyse av hvilke kompositoriske virkemidler den amerikanske jazzgitaristen, komponisten og bandlederen Pat Metheny bruker i albumet The Way Up. Pat Metheny har gjennom flere tiår opparbeidet seg et sterkt navn innen jazz, ved blant annet å ha spilt inn flere plater som musiker og komponist. Hans eget band, Pat Metheny Group, gjør stor suksess verden over gjennom utsolgte konserter og store platesalg. Pat Metheny Groups album The Way Up er deres 12. studioalbum. Dets varighet er på 68 minutter, og albumet er delt inn i fire deler; 1. ”Opening”, 2. ”Part One”, 3 ”Part Two” og 4. ”Part Three”. En av grunnene til at jeg valgte The Way Up, er at den låter annerledes enn mange andre CD-utgivelser hvor en jazzgitarist står i sentrum.
I denne masteroppgaven har jeg i hovedsak anvendt en musikkanalytisk innfallsvinkel i analysen av et jazzverk. Analysen er delt inn i tre deler; hvilke kompositoriske virkemidler blir brukt, hvordan Metheny bearbeider og utvikler et kort motiv i en større sammenheng og en helhetlig beskrivelse av Methenys spillestil og klangideal. Hovedsakelig har jeg benyttet parametrene; form, melodikk, harmonikk, tonalitet/modalitet, rytmikk og instrumentasjon for å få svar på problemstillingen.
Hvis Pat Metheny står ditt hjerte nært, eller du har lyst til å vite mer om Methenys musikalske verden, så vær så god og les!