Abstract
Resymé av masteroppgaven ¡¨B-dur eller livet¡¨ av Terje Grøndahl.
Min masteroppgave er en todelt oppgave der den praktiske delen består av tre av mine komposisjoner, alle for ulik instrumentalbesetning. En er skrevet for signaltroppen i Gardemusikken, en er skrevet for stor janitsjarkorpsbesetning til bruk i blant annet korpskonkurranser, og en er skrevet for et profesjonelt strykeorkester. Alle komposisjonene er spilt inn på CD som er vedlagt oppgaven.
Den teoretiske delen har med min interesse for avstanden mellom visjon og virkelighet når det gjelder disse tre komposisjonene å gjøre. Som komponist tar jeg utgangspunkt i partiturene.
Komposisjonene for signaltropp og korps er bestillingsverk. Der ser jeg på ideene bak bestillingene, hva som var målet med å bestille et verk fra min hånd og om oppdragsgiverne ble tilfredse etter urframføring og bruk av stykkene. Jeg intervjuer musikerne om hvordan de oppfattet stykkene, hvordan stykkene var å spille og om komposisjonene bød på noe nytt. Jeg drøfter, i lys av undersøkelsen om mine visjoner for stykkene ble ivaretatt og holdt til urframføring. Tok mitt ego kontroll over komposisjonsprosessen eller var jeg tro mot utgangspunktet, grunnideen bak bestillingen? Var jeg en marionett som stod helt uten kunstneriske midler for å tilfredstille oppdragsgiverne?
Når det gjelder den tredje komposisjonen var det ikke et reelt bestillingsverk, men det skulle brukes på en konsert der jeg skulle dirigere Det Statlige Hviterussiske kammerorkesteret, som legger en turné til Norge og søker norske samarbeidspartnere hvert år. Jeg ønsket å fornye deres repertoar og skrive et stykke nettopp til dem ettersom jeg kjenner til orkesteret fra tidligere samarbeid. Ville jeg med min bakgrunn som blåser kunne skrive interessant for dette eminente strykerorkesteret? Jeg presenterer i oppgaven en sats inspirert av mine studieturer til Russland og St. Petersburg konservatoriet, der jeg studerte komposisjon på deltid samtidig som jeg studerte på masterprogrammet ved Universitet i Oslo. Vil min bakgrunn som komposisjonsstudent i Russland høres under verkets fremførelse?
Tittelen ¡¨B-dur eller livet¡¨ er valgt fordi jeg et par år i studietiden på UiO jobbet fulltid som musikkinstruktør og dirigent i Gardemusikken. Jeg hadde det musikalske ansvaret for signaltoppen på 30 mann og ledet de i daglig innøving av det seremonielle program. Deres repertoar gikk alltid i B-dur, fordi de spilte på signalhorn stemt i B, og jeg var også låst til å lage melodiene ved å utelukkende benytte signalhornenes begrensede naturtoner.
Rammene holdt på å kvele mitt kompositoriske uttrykk fordi jeg forholdt meg til begrensninger så mange timer hver dag i en lengre periode. Jeg fant ut at hodet mitt var fullt av enkle naturtoneintervaller i B-dur ettersom jeg gikk og nynnet på slikt etter mange timers arbeid i den sfæren dag ut og dag inn. Jeg valgte å avslutte mitt engasjement i Garden, og valgte å gå tilbake til det forunderlige musikklivet i all sin kulørte prakt utenfor leiren i stedet.
Terje Grøndahl