Sammendrag
Dette er en todelt oppgave der jeg i den praktiske delen har komponert et tresatsig verk for orgel, slagverk og sopran. Komposisjonens hovedfokus er å minske forskjellene mellom orgel og slagverk med tanke på instrumentenes impulsive og utholdte egenskaper. Jeg prøver med andre ord å gjøre slagverket så utholdende som mulig, og orgelet så impulsivt som mulig. I den teoretiske delen av oppgaven tar jeg for meg nettopp impulsiviteten og utholdenheten i verket. Dette drøftes på bakgrunn av instrumentkunnskap, akustikk, timbre, tekstur og mer spesifikt om forskjellene mellom impulsivitet og utholdenhet. Det skilles mellom impulsivitet og utholdenhet i tonenes attakker og utøvernes bevegelser som setter klangen i gang.
I tillegg til å gi en analyse av oppgavens tema brukt i eget verk, tar jeg også for meg Egil Hovland og hans verk "Cantus IX (Te Deum), som er skrevet for orgel og slagverk. Hovland har vært min viktigste inspirasjonskilde i denne forbindelsen, men ved siden av har også Knut Nystedt og flere av hans verker vært viktig, samt organist og komponist Nils Henrik Asheim.