Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg Benjamin Brittens opera Death in Venice fra 1973. Med utgangspunkt i litteratur innenfor tverrfaglige operastudier, har veien videre tatt meg med inn i felt som kjønnsforskning, psykoanalyse, filosofi, poststrukturalisme, postkolonialisme, filmteori og medisinsk historie. Jeg søker å formidle en interpreterende analyse av operaen der jeg tar utgangspunkt i de fremstilte representasjonene av operaens karakterer. Oppgaven har tre deler, hver del viet en av operaens karakterer.
I del 1 tar jeg for meg operaens protagonist, Aschenbach. Jeg vektlegger hvordan Aschenbach presenterer seg selv for oss, og hvordan han på den måten deler sitt blikk med oss som publikum. I del 2 tar jeg for meg Aschanbachs antagonist, Tadzio. Også i denne delen blir Aschenbachs blikk sentralt. Hvordan ser Aschenbach på Tadzio, og hvordan aksentueres dette til oss som publikum gjennom det tekstlige, det visuelle og det musikalske? I oppgavens siste del tar jeg for meg tematikken død. Her vektlegger jeg hvordan døden blir en uunngåelig skjebne for Aschenbach, og at denne skjebnen forfølger ham helt fra første scene. Skjebnen manifesterer seg i en gjennomgangsfigur, representert av en baryton i til sammen syv forskjellige roller i operaen. Jeg vil forsøke å vise hvordan Britten ved hjelp av spill på forskjellige virkelighetsnivå klarer å etablere en rollekarakter som til samme tid er en enhetlig karakter, men også syv forskjellige roller i operaen. Fra dette beveger jeg meg inn på hvordan den døden kan sees på som en konsekvens av Aschenbachs handlinger.