Sammendrag
Jeg har i denne oppgaven først presentert begrepene tradering og revitalisering. Tradering er den prossessen som skjer når det foregår muntlig overlevering fra generasjon til generasjon, i dette tilfellet; de religiøse folketonene læres ved muntlig overlevering. Revitalisering skjer når en gammel tradisjon tas fram og gjøres ny igjen. Dette opplevde folketonene på 1970-tallet, da mange fikk øynene opp for hvor fine de er. Fremdeles er de populære.
Jeg har også sagt noe om hva religiøse folketoner er. Kort fortalt er religiøse folketoner tekster av kjente forfattere som i møte med folk har fått melodi. Tekstene har blitt spredt utover landet, og melodiene har blitt mange. Jeg har også sagt noe om utviklinga av de religiøse folketonene, fra 1500-t.–1900-t.. To av de mest kjente forfatterne var Petter Dass og Hans A. Brorson.
På 1850-tallet ble det viktig å ta vare på folkekulturen, og innsamlerne av folketonene var mange. Har presentert de viktigste av dem i ett kapittel i oppgaven, og sagt noe om hvordan de jobba.
Siste del av oppgaven dreier seg om revitalisering av vokal folkemusikk, og mer spesifikk om to konkrete plater av Oslo kammerkor og Bodø domkor. Hvordan jobber dagens arrangører med gårsdagens religiøse folketoner?, var spørsmålet jeg stilte. Jeg har intervjua arrangørene på disse platene, og lært mye om hvordan de jobber, og tenker ved arrangeringa. Disse to platene er veldig forskjellige, og viser hvor forskjellig uttrykk folketonene kan få i møte med ulike arrangører.