Sammendrag
Musikk er det faget med færrest årstimer på ungdomstrinnet. Konsekvensen av det er ofte at musikkfaget har lav status og nedprioriteres på enkelte skoler. Det er et stort paradoks når musikkfaget tillegges et stort potensiale i forhold til personlig utvikling hos elevene. Nyere forskning i Norge rundt undervisning på ungdomstrinnet viser at etter Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen
(L-97) ble innført, har de teoretiske kravene økt kraftig, elevene føler at de har lite medbestemmelse i forhold til sin egen skolehverdag og mange ungdommer kjeder seg på skolen.
Denne hovedoppgava tar tak i denne problematikken og gir et innblikk i hvilke muligheter en har til å drive musikkprosjekt der elevene selv er aktivt deltakende i arbeidsprosessen og sammen former innholdet i ei stor forestilling. Oppgava bygger på to konkrete musikkprosjekter som ble gjennomført med 10. trinn på Ener skole i skoleåret 2000-2001. Gjennom beskrivelse av arbeidsprosessen sammen med elevene og uttalelser fra alle elevene som deltok i prosjektene, gir oppgava et bilde av en skolevirkelighet der elevenes musiske egenuttrykk settes i sentrum og livsmestring utvikles i tett samarbeid med andre.
Hovedoppgava gir en nærmere presentasjon av hva som er visjonene for prosjektarbeid i L-97 og hvilke hovedmomenter musikkfaget har. I tillegg presenteres litteratur som fokuserer på læring med elevene som deltakende subjekt. L-97 og litteraturteorien drøftes i avslutningsdelen i forhold til valg av arbeidsmetoden og de resultatene som kom frem i arbeidet med elevene.
Hovedoppgava bygger på et konkret feltarbeid og metoden som brukes er deltakende observasjon og drøfting av uttalelser fra elever og lærere som var medvirkende i prosjektet. I tillegg til observasjon av prosessen, henter jeg det empiriske materialet fra elevenes sluttrapporter og intervjuer med elever og lærere. Ved at oppgava hele tida har fokus på virkeligheten i arbeidet med elevene, håper jeg at alle som jobber med musikk og ungdom, og da spesielt i skolen, har nytte og glede av å lese den.