Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:58:22Z
dc.date.available2013-03-12T11:58:22Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-01-28en_US
dc.identifier.citationJensen, Nina Grønningsæter. DO-RE-MI. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27102
dc.description.abstractSammendrag Dette prosjektet bygger på interesse for Zoltán Kodálys pedagogiske konsept, relativ solmisasjon og hørelærefaget. Bakgrunnen for prosjektet er personlig erfaring med et verktøy som jeg i aller høyeste grad ser nytteverdien av, og et ønske om å se dette verktøyet i bruk ved flere utdanningsinstitusjoner i Norge. Med en pedagogisk innfallsvinkel har målet med oppgaven vært å finne ut hvorfor konseptet og solfa som verktøy ikke benyttes i større grad i Norge. I prosessen har jeg forsøkt å definere konseptet og relativ solmisasjon mest mulig isolert, da disse to kan benyttes hver for seg, på ulike utdanningsnivåer, med ulike virkninger. Problemstillingen har først og fremst fokusert på hørelærefaget i høyere utdanning, men oppgaven har også vært innom grunnskolen og videregående utdanning, da konseptet og verktøyet i prinsippet har fordeler også her. Prosjektet har i tillegg hatt som sidemål å innhente kunnskap om hørelærefagets posisjon i Norge, da faget er lite omtalt. Målene skulle oppnås ved hjelp av litteraturstudium og beskrivelser av henholdsvis Kodály, hørelære og solfa. Påstanden om at konseptet og solfa ikke benyttes i større grad i Norge måtte først bekreftes, og det ble derfor foretatt en forundersøkelse blant flere hørelærepedagoger i Norge. Deretter ble det utført en intervjuundersøkelse blant et mindre utvalg av hørelærepedagoger, gjennomført ved hjelp av elektronisk kommunikasjon. I tillegg til å få innsikt i nødvendigheten av relativ tenkning i høyere utdanning, er undersøkelsen også interessant i forhold til norsk hørelærepedagogisk ståsted, i forbindelse med fagets forandringer gjennom Kunnskapsløftet og de ulike tradisjonene som eksisterer i de forskjellige utdanningsinstitusjonene.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleDO-RE-MI : En undersøkelse av norske hørelærepedagogers syn på Zoltán Kodálys konsept, solfa og hørelære.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-09-25en_US
dc.creator.authorJensen, Nina Grønningsæteren_US
dc.subject.nsiVDP::110en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Jensen, Nina Grønningsæter&rft.title=DO-RE-MI&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-16014en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo52028en_US
dc.contributor.supervisorÅshild Watneen_US
dc.identifier.bibsys071337326en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27102/1/MasteroppgaveNGJensen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata