Abstract
Denne avhandlingen tar for seg musikken som et narrativt virkemiddel i den amerikanske tegnefilmserien The Simpsons som produseres av 20th Century Fox.
Forfatteren har vært til stede på flere innspillinger av musikken til The Simpsons i Los Angeles, har møtt komponisten og mange av hans medarbeidere og har fått oppleve den delen av apparatet som ligger bak produksjonen av musikken til denne tegnefilmserien.
The Simpsons er i en unik posisjon siden det legges inn store ressurser på den musikalske delen. Musikken til hver episode spesialkomponeres og spilles inn med et 35-manns orkester. Serien som helhet representerer et materiale som spenner over et bredt register, og har en rik musikalsk palett der de fleste genre er representert. Ved å gjennomgå bruken av allusjoner til populærkulturen med vekt på filmhistorien illustrerer forfatteren hvordan musikken blir brukt som et økonomiserende og kontrollerende virkemiddel i The Simpsons. Dette kommer særlig frem i gjennomgangen av hvordan andre komponisters musikk transformeres for å tilpasses et uttrykk som er forenlig med The Simpsons.
Avhandlingen tar for seg praktiske aspekter forbundet med komposisjon av filmmusikk og illustrerer hvor integrert de musikalske løsningene er i forhold til det audiovisuelle uttrykket i The Simpsons. Siden filmmusikk representer et tverrfaglig område, og for å belyse karakteristiske kjennetegn ved The Simpsons, trekkes det inn forskjellige aspekter som går ut over det som har med det rent musikalske å gjøre. The Simpsons består av et meget sammensatt materiale, og avhandlingen illustrerer hvordan musikken er med på å underbygge det håndverket serien, som et totalt kunstnerisk uttrykk, representerer.