Sammendrag
Kvinnelige musikere har ofte blitt utelatt fra musikkhistoriske sammenhenger. Dette har blant annet bakgrunn i et konservativt kvinnesyn og ulike kultursosiologiske normer. Denne Masteroppgaven tar for seg kvinnelige musikere i senromantikkens Norge. Den gir et kjennskap til hva slags innvirkning disse musikerene hadde på ulike områder i samfunnet, og hvordan de medvirket til nasjonsoppbyggingen i Norge. Oppgaven er belyst gjennom Agathe Backer Grøndahls skikkelse. Hun var en av de mest sentrale kvinnelige musikere i Norge i senromantikken.
Oppgaven er bygget på en historisk del og en musikkanalytisk del. Den historiske delen tar for seg kvinners kultursosiologiske og forhold i senromantikkens Norge. Videre gir den en presentasjon over Agathe Backer Grøndahls livsløp. Dessuten tar den også for seg hennes kompositoriske utvikling og en oversikt over ulike verker. Andre del av oppgaven rommer analyser av fire komposisjoner av Agathe Backer Grøndahl. Skizze op. 19 nr. 3 og Huldreslått presenterer klaverstykkene, og Ved Sundet op. 16 nr. 2 og Solsik op. 29 nr. 4 presenterer romansene. Gjennom analyse av disse verkene drøftes problemstillingen.