Sammendrag
I denne masteroppgave undersøker jeg om musikkfagplanen i L97 på grunnskolens småskoletrinn samstemmer med musikkfagplanene i rammeplanene for allmennlærerutdanningen og førskolelærerutdanningen. Jeg analyserer hvilke musikksyn, fagkonsepsjoner og aktivitetsformer som er fremtredende i L97 og undersøker om det samsvarer med de musikksyn, fagkonsepsjoner og aktivitetsformer som er betydningsfulle i lærerutdanningene. Jeg får derigjennom også en indikasjon på om en av lærerutdanningene gir en bedre kvalifisering til å undervise i musikk på grunnskolens småskoletrinn.
Resultatene viser at Rammeplan for Førskolelærerutdanningen samstemmer best med L97 sin
musikkfagplan på grunnskolens småskoletrinn. Dette kommer tydelig frem etter å ha undersøkt hvilke musikksyn, fagkonsepsjoner og aktivitetsformer som er fremtredende i L97 og i rammeplanene for allmennlærerutdanningen og førskolelærerutdanningen. Siden Rammeplan for Førskolelærerutdanningen samstemmer best med musikkfagplanen i L97, gir trolig førskolelærerutdanningen den beste kvalifiseringen for å undervise i musikk på grunnskolens småskoletrinn.