Abstract
Med L97 kom komposisjon inn som en del av musikkfaget. Fra våren 1996 har jeg arbeidet med dette fagområdet, som jeg kaller kreativ musikkundervisning (KMU), i prosjekt og kurs med både lærere og elever i ulike alderstrinn. I hovedoppgaven har jeg hatt ønske om å knytte erfaringene fra praktisk virkelighet opp mot L97 sine intensjoner, i tillegg til å se hva litteratur om fagemnet har å bidra med.
Problemstillingen har vært:
Hvilke faktorer påvirker lærernes muligheter til å virkeliggjøre intensjonene i L-97 når det gjelder KMU, det som under musikkfaget kalles Komponering ?
I oppgaven går jeg først inn på L97 for å vise intensjonene der, slik jeg oppfatter dem. Deretter ser jeg på utvalgt litteratur rundt komponering i musikkundervisning. Videre viser jeg til egen erfaringsbakgrunn.
I hoveddelen av oppgaven beskriver og evaluerer jeg et prosjekt som ble holdt for å gjøre erfaringer med rammevilkår nærmere musikklæreres virkelighet enn jeg hadde hatt i tidligere prosjekt. Der arbeidet jeg en time i uka, hovedsakelig, med to klasser. I utgangspunktet fokuserte jeg på at de to klassene var i ulike aldersgrupper. Etter hvert endret fokuset seg mer mot ulikhetene i klassens miljø og atmosfære. I en klasse var det lett å jobbe kreativt med fokus på fag. I en annen var det personer i klassen med spesielle atferdsmessige avvik, i tillegg til at klassen hadde opplevd mistillit til skolens tidligere ledelse fra foreldrene. Dermed ble det en utfordring å finne trygghet som basis for kreativt arbeid.
I sammenligningen mellom de to svært ulike klassene ser jeg hvordan den samme læreren kan oppleve at svært ulike faktorer blir viktige. De viste også tydelig hvor lett og hvor vanskelig det kan være å virkeliggjøre L97 sine intensjoner i komponeringsdelen.