Abstract
En dvelen i mørke melankolsk retorikk i John Dowlands Solosanger
Sammendrag
John Dowland skrev i alt 87 sanger, og av disse er 18 utvilsomt solosanger, og det er disse 18 denne avhandlingen tar for seg. I avhandlingen legges det spesielt vekt på Dowlands melankolske sanger. Avhandlingen ser nærmere på hvordan Dowland gestalter tekstene eller lyrikken i disse sangene, og gjør det med utgangspunkt i datidens rådende tenkning omkring forholdet mellom poesi og musikk, men også ut fra noe mer generelle betraktningsmåter om forholdet mellom tekst og musikk, og forholdet mellom musikk og retorikk. Retorikken har en dobbel funksjon i avhandlingen; den er en viktig del av tidens muntlige tradisjon, og således en av sangenes konstituerende faktorer, som det er ett av målene å beskrive og forklare, og retorikken er i avhandlingen et slags analytisk verktøy, eller et metodisk vokabular om man vil.
Avhandlingen har fire kapitler, hvor de to første tar for seg problemstillinger som ikke nødvendigvis bare er relevante for John Dowlands sanger. De to siste tar for seg et utvalg av Dowlands sanger og anvender perspektivene fra de to første kapitlene i analyser og tolkninger av Dowlands tekstgestaltning. Således er avhandlingen todelt.
Første del består av to kapitler, hvor det første tar for seg solosangen i Europa rundt år seksten hundre, og ideene knyttet til den. I forlengelsen av første kapittel, tar det neste for seg retorisk teori, betraktninger knyttet til forholdet mellom tekst og musikk, samt begrepet musikalsk retorikk.
Avhandlingens andre del består av to kapiteler, hvor det første presenterer Dowland og hans sangproduksjon, samt redegjør for hvilke kriterier som er lagt til grunn i utvalget av sanger. Det andre kapitlet i del to er viet Dowlands poetiske valg, og med det menes både valg av tekst til sangene, og valg av musikalsk karakter. Dette kapitlet vil forsøke å beskrive Dowlands tekstgestaltning, og musikalske retorikk, gjennom en grundig analyse av sangen "In darkness let me dwell".