Abstract
Hvilken rolle spiller musikken for å utdype og moderere handling, tematikk og personkarakteristikker i en opera? Hvilken rolle spiller den historiske konteksten en opera er skrevet i, for utformingen av verket? Hvilken rolle spiller holdninger og samfunnsidealer i nye tidsperioder for mottakelsen av en opera fra tidligere tider når den hentes fram i nye produksjoner?
Gjennom de to hundre årene som er gått siden Mozat og Da Pontes komiske opera Così fan tutte hadde premiere, er avstanden i uttrykk mellom tekst og musikk en av kritikkene som oftest er blitt gjentatt. Handlingen som uttrykkes i teksten er historiske sett som vulgær og støtende, og blir fortsatt i dag av mange sett som en overflatisk og uviktig farse. Det er samtidig en generell enighet om at musikken Mozart komponerte til å følge librettoen, er noe av den vakreste han skrev, og langt mer dyptloddende og seriøs enn mange mener materialet fortjener. De siste tiårenes Mozartforskning har tatt en annen retning, og det er nå en tendens til å se avstanden mellom tekt og musikk som en styrke snarere enn en svakhet i operaen. Denne oppgaven peker på passasjer hvor nettopp avstanden mellom uttrykket i tekst, musikk og dramatisk kontekst skaper en betydningsrikdom som går ut over summen av enkeltdelene, og på elementer i musikken som knytter sammen personer og situasjoner i en sterkere grad enn hva teksten gir som utgangspunkt.
Così fan tutte er også en opera skapt i en tid da nyskrevne operaer alle sto i forhold til hverandre i et intertekstuelt nettverk der handlinger, karakterer og tekstlige og musikalske virkemidler sto nært i forhold til hverandre og til operaer skapt i perioden like før. Oppgaven tar også for seg Cosìs plass i dette nettverket og hvilken betydning nettverket har hatt for utformingen av operaen som helhet og de ulike uttrykk og virkemidler vi finner der.
Avslutningsvis gir oppgaven et overblikk over den svært varierende mottakelsen operaen har fått over de siste to hundre årene, før den nå har vunnet sin rettmessige plass innenfor det operatiske kanon.