dc.date.accessioned | 2013-03-12T11:58:24Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T11:58:24Z | |
dc.date.issued | 2010 | en_US |
dc.date.submitted | 2010-05-03 | en_US |
dc.identifier.citation | Knutzen, Mattias Henden. Musikkens materialitet eller musikk som representasjon?. Masteroppgave, University of Oslo, 2010 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/26942 | |
dc.description.abstract | Med utgangspunkt i en studie av sensitive munn- og språklyder hos Lauryn Hill og Kate Bush tar denne masteroppgaven tar for seg forholdet mellom musikkens materialitet og musikk som representasjon. Etter en kort introduksjon begynner jeg i andre kapittel med å diskutere noen vanlige problemstillinger knyttet til hvordan vi forstår et vokalt uttrykk i populærmusikk, med utgangspunkt i kapitlet om stemme i Performing Rites av Simon Frith. Momenter som dukker opp underveis i denne diskusjonen reiser spørsmål om hva som foregår ved persepsjon av musikk. Jeg bringer dermed teorier om persepsjon av musikk formulert av Eric Clarke i hans bok Ways of Listening inn i denne diskusjonen. I tredje og fjerde kapittel analyserer jeg vokalt uttrykk hos Lauryn Hill og Kate Bush med spesielt fokus på sensitivitet i deres munn- og språklyder. Roland Barthes’ essay “The Grain of the Voice” står sentralt i disse analysene, og jeg argumenterer underveis for at de to sangerne kan ha en grain-kvalitet i sine vokaluttrykk. Ut fra analysene reiser det seg en del spørsmål, blant annet om forholdet mellom forskjellige meningsnivåer i musikk og om forholdet mellom musikk som representasjon og om musikkens materialitet. I drøftingen av disse spørsmålene i oppgavens femte kapittel gjør jeg først og fremst bruk av teoriene om musikk og persepsjon fremsatt av Clarke i Ways of Listening og teorier om musikk og mening formulert av Leonard B. Meyer i Emotion and Meaning in Music, og av Christopher Small i Musicking – The Meanings of Performing and Listening. Jeg argumenterer underveis for at ”musikken i seg selv” har en egen evne til å fremkalle følelser hos lyttere og at vi som lyttere også kan oppleve en form for indre mening i muskken som går forut for refleksjon og abstraksjon. Muligens er det jeg til slutt forsøker å oppnå, en dypere forståelse av hva en musikalsk erfaring egentlig er – eller kanskje heller hvilke trekk ved totalopplevelsen av et musikalsk uttrykk som ikke kan sies å være en musikalsk erfaring. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Musikkens materialitet eller musikk som representasjon? : et essay om vokal sensitivitet og meningsnivåer i musikk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2010-10-20 | en_US |
dc.creator.author | Knutzen, Mattias Henden | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::110 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Knutzen, Mattias Henden&rft.title=Musikkens materialitet eller musikk som representasjon?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-25365 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 102146 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Anne Danielsen | en_US |
dc.identifier.bibsys | 102299080 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26942/1/musikkensxmaterialitetxellerxmusikkxsomxrepresentasjon.pdf | |