Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:58:24Z
dc.date.available2013-03-12T11:58:24Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-05-03en_US
dc.identifier.citationKnutzen, Mattias Henden. Musikkens materialitet eller musikk som representasjon?. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26942
dc.description.abstractMed utgangspunkt i en studie av sensitive munn- og språklyder hos Lauryn Hill og Kate Bush tar denne masteroppgaven tar for seg forholdet mellom musikkens materialitet og musikk som representasjon. Etter en kort introduksjon begynner jeg i andre kapittel med å diskutere noen vanlige problemstillinger knyttet til hvordan vi forstår et vokalt uttrykk i populærmusikk, med utgangspunkt i kapitlet om stemme i Performing Rites av Simon Frith. Momenter som dukker opp underveis i denne diskusjonen reiser spørsmål om hva som foregår ved persepsjon av musikk. Jeg bringer dermed teorier om persepsjon av musikk formulert av Eric Clarke i hans bok Ways of Listening inn i denne diskusjonen. I tredje og fjerde kapittel analyserer jeg vokalt uttrykk hos Lauryn Hill og Kate Bush med spesielt fokus på sensitivitet i deres munn- og språklyder. Roland Barthes’ essay “The Grain of the Voice” står sentralt i disse analysene, og jeg argumenterer underveis for at de to sangerne kan ha en grain-kvalitet i sine vokaluttrykk. Ut fra analysene reiser det seg en del spørsmål, blant annet om forholdet mellom forskjellige meningsnivåer i musikk og om forholdet mellom musikk som representasjon og om musikkens materialitet. I drøftingen av disse spørsmålene i oppgavens femte kapittel gjør jeg først og fremst bruk av teoriene om musikk og persepsjon fremsatt av Clarke i Ways of Listening og teorier om musikk og mening formulert av Leonard B. Meyer i Emotion and Meaning in Music, og av Christopher Small i Musicking – The Meanings of Performing and Listening. Jeg argumenterer underveis for at ”musikken i seg selv” har en egen evne til å fremkalle følelser hos lyttere og at vi som lyttere også kan oppleve en form for indre mening i muskken som går forut for refleksjon og abstraksjon. Muligens er det jeg til slutt forsøker å oppnå, en dypere forståelse av hva en musikalsk erfaring egentlig er – eller kanskje heller hvilke trekk ved totalopplevelsen av et musikalsk uttrykk som ikke kan sies å være en musikalsk erfaring.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMusikkens materialitet eller musikk som representasjon? : et essay om vokal sensitivitet og meningsnivåer i musikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-10-20en_US
dc.creator.authorKnutzen, Mattias Hendenen_US
dc.subject.nsiVDP::110en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Knutzen, Mattias Henden&rft.title=Musikkens materialitet eller musikk som representasjon?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-25365en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo102146en_US
dc.contributor.supervisorAnne Danielsenen_US
dc.identifier.bibsys102299080en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26942/1/musikkensxmaterialitetxellerxmusikkxsomxrepresentasjon.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata