Abstract
Popmusikk har alltid blitt påvirket av teknologi. Det har påvirket hvordan musikken låter, produseres, distirbueres, markedsføres og hvordan den lyttes til. I over 100 år har det vokst opp en industri som utnytter at teknologi har gjort musikk til et produkt. De har utviklet og/el. utnyttet ny teknologi til egen fordel. Det naturlige var derfor at musikkindustrien skulle gjøre det samme med Internett. Det gjorde de ikke.
Denne oppgaven tar Shawn Fannings Napster som utgangspunkt. Dette programmet var starten på samspillet mellom Internett og musikk. Programmet utnyttet et potensial som musikkindustrien ikke utnyttet, noe som fikk konsekvenser på mange plan.
Oppgaven tar for seg tre hovedelementer. Først ser den på hvordan musikk har utviklet seg som et produkt. Deretter hvordan Internett har påvirket denne balansen. Sist blir det belyst hvilke konsekvenser dette har hatt, og hvordan dette kan se ut for fremtiden, både for musikk og musikkforskning.