Sammendrag
Hovedfokus for denne oppgaven er gitaropplæring i førskolelærerutdanningen. Oppgaven er todelt med en teoretisk del, og en praktisk del i form av en lærebok i gitarspill.
Et av spørsmålene som stilles er hvordan det kan legitimeres å lage en egen gitarbok for studenter i førskolelærerutdanningen. Et sentralt tema er derfor hvordan gitarboken kan tilpasses spesifikt førskolelærerstudenter. I lys av dette diskuterer den pedagogiske problemstillinger knyttet til kognitive teorier, barnekulturbegrepet, kunnskapsformer, og til målgruppens differensierte musikalske forutsetninger. Videre er den didaktiske relasjonsmodellen viet mye plass. Her knyttes og vurderes de didaktiske kategoriene opp mot problemstillingen.
Det empiriske grunnlaget er fremskaffet av undertegnede gjennom egen undervisning over tre semester ved Høgskolen i Østfold, hvor det blant annet er blitt gjennomført et pilotprosjekt. På bakgrunn av denne empirien og teori argumenteres det for hvordan gitarboken for nevnte målgruppe er utarbeidet. Intensjonen har vært at den skal være en kilde til inspirasjon og personlig vekst, og på den måten fungere som en medvirkende faktor til å muliggjøre at førskolelærerstudentene utvikler seg til musikkfaglig kompetente personer i barnehagen.