Abstract
En populærmusikk/teatervitenskapelig analyse av genren "Rock Opera" med utgangspunkt i platen Tommy av The Who fra 1969, og sangen "Christmas". Analysen argumenterer for at genrebeskrivelsen rocke opera, til tross for gjenntatt kritikk og usikkerhet, faktisk er treffende, med bakgrunn i at platen og spesielt sangen "Christmas" inneholder dramatikk skapt gjennom karakteriseringer og kontrasteringer i musikken, noe som gjør at platen fint kan kalles rock opera.
Med bakgrunn i dette retter så oppgaven et spesielt søkelys på hvordan denne musikken har blitt tolket i forskjellige inkarnasjoner med utgangspunkt i en holistisk teatral tolkning av rockekonserten med utgangspunkt i myte/ritualteori samt konsertsituasjonens relasjon til innspilt musikk og dets publikum
Oppgaven konkluderer med at platen Tommy er en videreføring av operakunsten og at konsertene er et identitesskapende moderne ritual hvor Tommy kan være en dramatisk mytebærende faktor.
A popular music/theatre studies analysis of the genre label "Rock Opera" centred around the 1969 album Tommy by the Who, and the song "Christmas". The analysis argues that, despite being heavily critisized and quastioned, the genre label rock opera is actually fitting considering that the record, and "Christmas" in particular, actually contains drama produced by characterization and contasts in the music, which easily places the record under the rock opera label.
With this background, the thesis then focuses on how this music has been recieved in various incarnations, originating in a holistic theatrical interpretation of the rock consert grounded in myth/ritual theory, by looking at the relationships between the concert, recorded music and the audience.
The thesis concludes that the Tommy record is continuation of the art of opera and that the rock consert is a modern identity ritual where Tommy can be the dramatic mythcarrying ingredient.