Abstract
SAMMENDRAG
Gjennom mitt arbeid med denne hovedfagsoppgaven ønsket jeg å få større innsikt i hvordan åttendeklassinger leser skjønnlitteratur på skolen. For å finne fram til dette har jeg gjort bruk av resepsjonsanalyse. Å studere resepsjon vil si at man tar for seg den enkelte leser sin tolkning, forståelse og opplevelse av teksten. Teksten jeg tok for meg var En komikers oppvekst av den svenske forfatteren Jonas Gardell. For å få tak i lesernes helhetsforståelse av teksten, har jeg tatt utgangspunkt i deres delforståelse av ulike sider ved romanen, både når det gjelder tekstens form og innhold. Undersøkelsen er kvalitativ. Jeg har gjennomført kvalitative intervjuer med fire elever, og det er deres særegne som jeg skal skrive om i oppgavene min, og målet er å få tak i disse elevenes særegne resepsjon av romanen som står i fokus.
Joseph Appleyard har gjennom sitt forskningsarbeid definert den leserrollen han mener ungdomslesere inntar i møte med en skjønnlitterær tekst. Jeg ønsket å se hvorvidt de lesestrategiene Appleyard mener ungdomslesere velger, stemte i forhold til hvordan elevene i min undersøkelse leste En komikers oppvekst. Jeg har spesielt sett på de tre responstypene Appleyard er mest framtredende når ungdom skal uttale seg om litteratur; et ønske om noe å identifisere seg med i det de leser, at litteraturen de leser skal likne på den virkeligheten de selv opplever og at litteraturen skal gi noe å tenke på.