Abstract
Sammendrag av hovedoppgave
Ressursheftedag og fagdag Hva er hensikten?
Vibeke Larsen
Tema for oppgaven er eksamensordningen i norsk i videregående skole etter reform`94. Jeg spør Hva er hensikten? i tittelen, og hensikten med ordningen er fra Læringssenterets side å prøve elevene i flere deler av læreplanen til skriftlig eksamen. Eksamen skal ikke lenger bare teste elevenes skriveferdighet. Oppgaven fokuserer imidlertid først og fremst elevenes opplevelse av den nye eksamensordningen.
I kapittel 2 viser jeg hvordan den nye eksamensordningen både føyer seg inn i en tradisjon, men også hvordan den representerer noe nytt, særlig i form av en fagliggjøring av oppgavesettene. Fagliggjøringen har skjedd gradvis, og det radikalt nye i ordningen som trådte i kraft våren 1997 er oppgavene om litteratur, og sorteringen av oppgaver i en ressursheftedag basert på et ressurshefte, og en fagdag med læreplanerelaterte oppgaver.
I kapittel 3 tar jeg for meg SUE`s intensjon med den nye eksamensordningen. Intensjonen var at elevene skulle prøves i flere læreplanmål enn tidligere, noe som ble muliggjort med den nye læreplanen (R94). Slik ordningen ble presentert i de første rundskrivene fra SUE, skulle skriveferdighet ha hovedfokus den ene dagen, det norskfaglige pensumet den andre. Elevene skulle prøves i to ulike sjangre. Imidlertid er intensjonen etter hvert blitt endret, slik at det er skriveferdigheten som primært skal måles begge eksamensdagene. Ønsket om å prøve elevene i to sjangre har ikke vært gjennomførbart.
I kapittel 4 redegjør jeg for valg av metode, og arbeidet med intervjuene og spørreundersøkelsen. I kapittel 5, 6 og 7 er det elevenes opplevelse av eksamensordningen som er det sentrale. Jeg har undersøkt elevenes holdninger til, og opplevelser av eksamensordningen på én videregående skole. Kapittel 5 redegjør for resultatene av en spørreundersøkelse utført på hele russekullet før eksamen. I kapittel 6 presenteres elevenes faktiske valg til eksamen, mens kapittel 7 redegjør for resultatene av en intervjurunde med 12 elever etter eksamen.
Resultatene viser at elevene opplever fagdagen som en kunnskapstest, og at de er skuffet over at oppgavene ikke i større grad eksplisitt spør etter norskfaglige kunnskaper. Ressursheftedagen oppleves som en lettere eksamensdag, og elevene gjør færre forberedelser til denne eksamensdagen. Flertallet av elevene tror at ressursheftedagen alltid gis på sidemål, og fagdagen på hovedmål.
I kapittel 8 fokuseres bl a forskjeller i elevenes tilnærming til eksamen, og den tilnærmingen SUE /Læringssenteret forutsetter at de har.