Abstract
Studien tar for seg temaet voksne og rettskriving. Vi vet at interessen for rettskrivingsspørsmål er stor blant voksne, og at interessen øker med alder. Vi vet mindre om hvordan det står til med de voksnes rettskrivingskompetanse. Dels skyldes det at skriftspråklig korrekthet generelt ikke har vært ansett som noe viktig språkvitenskapelig undersøkelsesområde her i landet, dels at de fleste av de få undersøkelser som er gjort, gjelder avvikende rettskriving hos barn og unge i skolealder. Den første delen av studien drøfter disse sidene ved temaet, men spisses så gjennom etablering av en norsk- og danskinspirert kategoriseringsmodell inn mot det som er studiens hovedanliggende: en kvalitativ og kvantitativ analyse av et utvalg skriftspråklige regelbrudd i 251 eksamensstiler skrevet av voksne elever som 2001 og 2002 gikk opp til eksamen i norsk hovedmål VK II ved VOX – institutt for voksnes læring, Oslo. Analyseresultatet viser at de mest frekvente regelbruddene er de skriftspråksspesifikke og grammatiske. Av informantene rettskriver de kvinnelige voksenelevene litt bedre enn de mannlige, og de eldre litt bedre enn de yngre. Videre dokumenterer studien en viss korrelasjon mellom feilmengde og eksamenskarakter.