Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:54:48Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-07-30en_US
dc.identifier.citationEnge, Turi. En, to, fire, tre, fem . . . . Hovedoppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26786
dc.description.abstractHvordan fungerer leksikontekster i møte med ungdomsskoleelever? Forstår elevene innholdet i tekstene? Egner tekstene seg som læremiddel i ungdomsskolen? I dette arbeidet har jeg kartlagt, tolket og analysert fire faktorer som jeg antok kunne ha betydning for unge leseres forståelse av artikler i Aschehoug og Gyldendals Store norske leksikon. Arbeidet fordelte seg på denne måten: implisitt informasjon i tekstene: tolkning av noe av det som står mellom linjene i tekstene tekstenes tekststruktur: analyse av tekstenes hierarkiske struktur tekstenes innholdssammenheng: analyse av referentkjeder og referentkoplinger tekstene som selvstedige enheter og et hele: eksempler på forhold mellom tekstene og andre artikler i leksikonet Med utgangspunkt i resultatene fra disse undersøkelsene gjennomførte jeg en leseundersøkelse med fem ungdomsskoleelever og de samme tekstene. Undersøkelsen viste at elevene bare hadde forstått en liten del av tekstinnholdet til tross for at de opplevde tekstene som lette. Resultatet av tekstanalysene og intervjuundersøkelsene tyder på at det er en sammenheng mellom tekststruktur og innholdssammenheng og leseforståelse, men at også andre faktorer ser ut til å påvirke leseforståelsen. Den viktigste observasjonen var at det er et stort avvik mellom tekstenes modellesere og elevene som deltok i undersøkelsen, noe som blant annet kommer til syne gjennom tekstenes ordforråd, krav til bakgrunnskunnskaper og krav til leksikalsk kompetanse. Resultatet av arbeidet viser at disse leksikontekstene bør leses sammen med voksne som kan forklare og utdype tekstene, hvis de skal fungere som læremiddel i ungdomsskolen. Materialet i dette arbeidet er svært begrenset og kan ikke brukes til å trekke generelle slutninger, men det kan i en større sammenheng være et lite bidrag til å si noe om hvordan fem elever forsto to leksikontekster. I og med at det finnes få studier av unge leseres forståelse av slike tekster, håper jeg andre kan dra nytte av mine resultater i senere undersøkelser.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEn, to, fire, tre, fem . . . : om å lese med forståelse : leksikon som læremiddel i ungdomsskolen? : en tekstlingvistisk undersøkelse av to leksikonartikler og fem ungdomsskoleelevers lesning av demen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-04-16en_US
dc.creator.authorEnge, Turien_US
dc.subject.nsiVDP::018en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Enge, Turi&rft.title=En, to, fire, tre, fem . . . &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-14721en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo42947en_US
dc.contributor.supervisorKjell Lars Berge og Frøydis Hertzbergen_US
dc.identifier.bibsys06161226xen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata