Abstract
Jeg har undersøkt et materiale bestående av 197 direktemeldingssamtaler (Instant Messaging) gjennomført av 11 fjortenåringer i programmet Microsoft Messenger.
Problemstillingen har vært delvis samtaleanalytisk: Hvilke mønstre finnes i sekvensbruken i dette materialet sett under ett, og hvilke strategier tar ungdommene i bruk for å innlede emner? Videre har jeg utforsket hvilke stilistiske og multimodale ressurser samtaledeltakerne bruker for å skape, bevare og uttrykke en personlig preget tone i en skriftlig kommunikasjonsform.
Når det gjelder funnene, viser analysen at sekvensbruk utgjør en viktig ressurs for deltakerne, og at de tar dette systematisk i bruk, særlig i åpningen og avslutningen av samtalene. Blant annet tar de i bruk gjensidige spørsmål-svar-sekvenser, som har flere funksjoner: Åpne for at motparten kan lansere emne, vise mottakeren omtanke og oppmerksomhet, eller brukes mer på linje med hilsinger. I forhold til tidligere forskning, som har påpekt at forstyrret sekvensrekkefølge (disrupted adjacency) er et utbredet fenomen i direktemeldingskommunikasjon med flere deltakere, viser denne studien - som hovedsakelig består av samtaler mellom to deltakere - at sekvensbruken fungerer tilnærmet som i muntlige samtaler.
Videre viser analysen at ungdommene har svært mellom-personlig orienterte strategier når det gjelder å innlede samtaleemner. Utover bruken av emnefremkallere (initial topical elicitors) henter de emneinnledere hovedsakelig fra mottakerens biografi og bakgrunn, samt tilgjengelig informasjon de har felles med samtalepartneren.
Stilanalysen viser at deltakerne gjør valg på mange nivåer for å tilpasse språket og gjøre det egnet til å pleie relasjoner. De tar i bruk tegn (emotikoner, tre prikker, versaler mm), ord (slang, ekspressiver mm), syntaktiske konstruksjoner (agensløse setninger) samt interaktiv samhandling. Videre tar de i bruk ulike typer sjargonger. Undersøkelsen bekrefter delvis kjent språkbruk, men viser også at multimodale ressurser som programmet tilbyr brukes i bare liten grad.