Sammendrag
Prosjektet kjennetegnes av tverrfaglighet. De teoretiske tekstene som former fokus kommer fra ulike fagområder – som filmvitenskap, litteraturvitenskap, kulturvitenskap, filosofi og sosiologi. Intensjonen er å etablere et queer perspektiv, for deretter å undersøke hvordan kjønn og seksualitet iscenesettes og utprøves i Pernille Fischer Christensens debutspillefilm En Soap (2006).
Queer teori representerer en omdiskutert, kompleks og dynamisk bevegelse i nåtidig kjønnsforskning. Avhandlingens første del presenterer og drøfter queer teori og queer analysestrategi. En rekke teoretikere og tenkere introduseres. Også innvendinger mot queer teori blir tatt opp og diskutert.
I avhandlingens andre del undersøkes ulike queer aspekter ved En Soap. Filmen har en vitalitet som er forbundet med at både estetikken og meningsinnholdet vanskelig lar seg fange inn og beskrive ved hjelp av tradisjonelle metoder og begreper. Christensen benytter elementer fra ulike kunstformer, sjangere og tradisjoner til å komponere et utpreget personlig filmspråk. Gjennom en rekke strategier utfordres innarbeidede kulturelle forestillinger; som forventninger om at det skal gå et forholdsvis entydig skille mellom bruddestetikk og mainstream og forventninger om at det skal være et avklart forhold mellom kropp, kjønnsidentitet og seksuell orientering. Problematiseringen av kjønn og seksualitet er nært forbundet med at filmen tilbyr en egenartet estetikk.
Jeg argumenterer for at teksttolking er en performativ aktivitet – en handling hvor teksttolkeren siterer og feilsiterer, eller opprettholder og bryter, praksiser og tenkemåter innenfor den vitenskapelige tradisjonen. Siktet er ikke å gjennomføre en uttømmende fortolkning for å komme fram til “sannheten” om En Soap, men å åpne for og utforske en mulig tilnærming til filmens iscenesettelse av kjønn, begjær og mellommenneskelige relasjoner.