Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:52:40Z
dc.date.issued2002en_US
dc.date.submitted2002-10-21en_US
dc.identifier.citationAndersen, Hege Langballe. Hvordan får essaybegrepet mening?. Hovedoppgave, University of Oslo, 2002en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26591
dc.description.abstractEssay er ikke er et enhetlig begrep. Sjangerbetegnelsen blir likevel brukt i konkrete kontekster uten nærmere definisjon. Tema for oppgaven er forståelsene som legges til grunn for bruk av essaybegrepet i forskjellige kontekster. I oppgaven blir Kulturrådets innkjøpsordning brukt som eksempel på forståelseskontekst for essayet. Oppgaven er en etnografisk undersøkelse, basert på kvalitative intervjuer av ti personer som arbeider med essayistikk. Informantene er forlagsredaktører, medlemmer av essayistikkutvalget i Norsk kulturråd og ansatte på universiteter og høgskoler som underviser i essayistikk. Utgangspunktet for intervjuene er et kontekstbasert essaybegrep, og en oppfatning om at en sjanger er det medlemmene i et diskursfellesskap oppfatter den som. Informantenes uttalelser i intervjuene sees i lys av sosiologisk teori om modellmakt og symbolsk makt. Arbeidet innebefatter også en historisk oversikt i grove trekk over essayforståelser på 1900-tallet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHvordan får essaybegrepet mening? : En etnografisk studie av essayforståelser hos ti aktører i det essayistiske felteten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorAndersen, Hege Langballeen_US
dc.subject.nsiVDP::042en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Andersen, Hege Langballe&rft.title=Hvordan får essaybegrepet mening?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2002&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-6257en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo6588en_US
dc.contributor.supervisorKjell Lars Bergeen_US
dc.identifier.bibsys030466326en_US


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata