Abstract
Essay er ikke er et enhetlig begrep. Sjangerbetegnelsen blir likevel brukt i konkrete kontekster uten nærmere definisjon. Tema for oppgaven er forståelsene som legges til grunn for bruk av essaybegrepet i forskjellige kontekster. I oppgaven blir Kulturrådets innkjøpsordning brukt som eksempel på forståelseskontekst for essayet.
Oppgaven er en etnografisk undersøkelse, basert på kvalitative intervjuer av ti personer som arbeider med essayistikk. Informantene er forlagsredaktører, medlemmer av essayistikkutvalget i Norsk kulturråd og ansatte på universiteter og høgskoler som underviser i essayistikk. Utgangspunktet for intervjuene er et kontekstbasert essaybegrep, og en oppfatning om at en sjanger er det medlemmene i et diskursfellesskap oppfatter den som. Informantenes uttalelser i intervjuene sees i lys av sosiologisk teori om modellmakt og symbolsk makt.
Arbeidet innebefatter også en historisk oversikt i grove trekk over essayforståelser på 1900-tallet.