dc.date.accessioned | 2013-03-12T11:53:04Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T11:53:04Z | |
dc.date.issued | 2002 | en_US |
dc.date.submitted | 2002-10-01 | en_US |
dc.identifier.citation | Martinsen, Kirsti. Per han gikk til skolen - skrev han som en kar ?. Hovedoppgave, University of Oslo, 2002 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/26585 | |
dc.description.abstract | Oppgaven tar utgangspunkt i kvantitative undersøkelser som viser at gutter får dårligere skrivekarakterer enn jenter. Jeg har ønsket å se på hva slags uttrykk guttene selv gir i forhold til skriveundervisningen de får i løpet av ungdomsskolen.
Det empiriske materialet består av intervjuer med fem gutter i 10. klasse, samt en del materiale i forbindelse med skriftlig eksamen og et loggeksempel.
I analysen av materialet ser jeg skrivingen i lys av to dimensjoner, den kommunikative og den identitetsskapende, og drøfter i hvilken grad de to dimensjonene er integrert i skrivingen til de fem guttene som er med i undersøkelsen. Jeg finner begge dimensjonene representert i guttenes skriving, om enn i forskjellig grad.
Deler av den forskningslitteraturen som presenteres, peker på at lese- og skriveundervisningen kan inneholde elementer som er på kollisjonskurs med guttenes maskulinseringsprosjekt og at de trenger andre innfallsvinkler til stoffet for at skrivingen skal kunne integreres sterkere i identitetsoppbyggingen deres.
Fortellingen skiller seg ut blant de andre sjangrene som er omtalt, fordi guttene i omtalen av den, hovedsakelig gir den lavere status enn de andre sjangrene. Imidlertid bruker de fortellingselementer i tekstene sine, idet de fletter dem inn i sjangrer de mener er viktigere, som for eksempel reportasje og brev. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Per han gikk til skolen - skrev han som en kar ? : Om kjønn som forklaringsfaktor for skriveinteresse og skriveresultater i ungdomsskolen. En kvalitativ undersøkelse. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2006-01-04 | en_US |
dc.creator.author | Martinsen, Kirsti | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::042 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Martinsen, Kirsti&rft.title=Per han gikk til skolen - skrev han som en kar ?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2002&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-6243 | en_US |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 6427 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Kjell Lars Berge | en_US |
dc.identifier.bibsys | 030358752 | en_US |