Abstract
Oppgaven tar utgangspunkt i kvantitative undersøkelser som viser at gutter får dårligere skrivekarakterer enn jenter. Jeg har ønsket å se på hva slags uttrykk guttene selv gir i forhold til skriveundervisningen de får i løpet av ungdomsskolen.
Det empiriske materialet består av intervjuer med fem gutter i 10. klasse, samt en del materiale i forbindelse med skriftlig eksamen og et loggeksempel.
I analysen av materialet ser jeg skrivingen i lys av to dimensjoner, den kommunikative og den identitetsskapende, og drøfter i hvilken grad de to dimensjonene er integrert i skrivingen til de fem guttene som er med i undersøkelsen. Jeg finner begge dimensjonene representert i guttenes skriving, om enn i forskjellig grad.
Deler av den forskningslitteraturen som presenteres, peker på at lese- og skriveundervisningen kan inneholde elementer som er på kollisjonskurs med guttenes maskulinseringsprosjekt og at de trenger andre innfallsvinkler til stoffet for at skrivingen skal kunne integreres sterkere i identitetsoppbyggingen deres.
Fortellingen skiller seg ut blant de andre sjangrene som er omtalt, fordi guttene i omtalen av den, hovedsakelig gir den lavere status enn de andre sjangrene. Imidlertid bruker de fortellingselementer i tekstene sine, idet de fletter dem inn i sjangrer de mener er viktigere, som for eksempel reportasje og brev.