Sammendrag
Oppgaven er en presentasjon av to ulike lesemåter av Paal-Helge Haugens Anne som har til hensikt å påpeke det allmennmenneskelige og dypt berørende ved verket.
Den ene lesningen, kapittel 3, tar for seg de åpne strukturene i verket og er en demonstrasjon av verkets tomme plasser og effekten disse har på leseren. Lesningen beveger seg fra det setningsplanet sentrale begreper her.
Den andre lesningen, kapittel 4, tar for seg de lukkede strukturene i verket og er et forsøk på å påvise verkets syklisk-poetiske komposisjonen. Her påpekes og analyseres en rekke motiver, de anses være en del av komposisjonen og det lukkede ved verket. Det har ikke til fragmentplanet. Meddiktning, motdiktning og åpenhet er et vært stort fokus på dette aspektet ved Anne i tidligere forskning.
Oppgaven bygger i stor grad på en artikkel av Atle Kittang: Anne Revisited 1969/1998 (Norsklæraren, 1998.)
Konklusjonen er at verkets mening best kan erkjennes av leseren når disse to lesemåtene samspiller. Det allmennmenneskelige aspektet ved verket er hele tiden et overordnet perspektiv i oppgaven.