dc.date.accessioned | 2013-03-12T11:52:35Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T11:52:35Z | |
dc.date.issued | 2004 | en_US |
dc.date.submitted | 2004-04-19 | en_US |
dc.identifier.citation | Mortensen-Buan, Anne-Beathe. Viderekommen leseopplæring på ungdomstrinnet. Hovedoppgave, University of Oslo, 2004 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/26470 | |
dc.description.abstract | Våren 2002 sendte jeg ut et spørreskjema til 140 ungdomsskoler. Målet med dette var å søke informasjon om norsklæreres undervisningspraksis i viderekommen leseopplæring på ungdomstrinnet. Jeg fikk utfylte skjemaer tilbake fra 95 av skolene, og hadde dermed et godt utgangspunk for videre analyse. I etterkant av denne spørreundersøkelsen, foretok jeg dybdeintervjuer av tre norsklærer fra tre ulike skoler. Bakgrunnen for disse intervjuene var todelt: for det første ønsket jeg mer informasjon enn det spørreundersøkelsen kunne gi, og for det andre ønsket jeg å kunne bruke dybdeintervjuene til validitetssikring av den kvantitative undersøkelsen.
Resultatene fra mine undersøkelser kan bare antyde undervisningspraksis i viderekommen leseopplæring i ungdomsskolen, og lærernes kompetanse i denne type leseopplæring. Disse antydningene peker mot at det synes å mangle systematisk og målrettet viderekommen lesesopplæring i våre ungdomsskoleklasserom, og at norsklærerne ser nødvendigheten av en kompetanseheving på feltet. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Viderekommen leseopplæring på ungdomstrinnet : en undersøkelse av norsklærernes leseopplæringspraksis på ungdomsskoletrinnet | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2006-01-04 | en_US |
dc.creator.author | Mortensen-Buan, Anne-Beathe | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::042 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Mortensen-Buan, Anne-Beathe&rft.title=Viderekommen leseopplæring på ungdomstrinnet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-9789 | en_US |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 17816 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Professor Frøydis Hertzberg og Forsker Astrid Roe | en_US |
dc.identifier.bibsys | 041868854 | en_US |