Abstract
Våren 2002 sendte jeg ut et spørreskjema til 140 ungdomsskoler. Målet med dette var å søke informasjon om norsklæreres undervisningspraksis i viderekommen leseopplæring på ungdomstrinnet. Jeg fikk utfylte skjemaer tilbake fra 95 av skolene, og hadde dermed et godt utgangspunk for videre analyse. I etterkant av denne spørreundersøkelsen, foretok jeg dybdeintervjuer av tre norsklærer fra tre ulike skoler. Bakgrunnen for disse intervjuene var todelt: for det første ønsket jeg mer informasjon enn det spørreundersøkelsen kunne gi, og for det andre ønsket jeg å kunne bruke dybdeintervjuene til validitetssikring av den kvantitative undersøkelsen.
Resultatene fra mine undersøkelser kan bare antyde undervisningspraksis i viderekommen leseopplæring i ungdomsskolen, og lærernes kompetanse i denne type leseopplæring. Disse antydningene peker mot at det synes å mangle systematisk og målrettet viderekommen lesesopplæring i våre ungdomsskoleklasserom, og at norsklærerne ser nødvendigheten av en kompetanseheving på feltet.