Sammendrag
Sammendrag
Identitetsdanning er et sentralt tema i mange ungdomsromaner, og Torill Eides "Skjulte ærend" (1993) og Hilde Hagerups "Høyest elsket" (2000) er intet unntak. I denne hovedoppgaven ser jeg på romanpersonenes identitetsutvikling i lys av dimensjonene nærhet/avstand, tilhørighet/uavhengighet. I den tradisjonelle ungdomsboka reises problemene ved at den unges lengsler er ensidig rettet framover og mot uavhengighet. I "Skjulte ærend" og "Høyest elsket" er det motsatt. Her ligger kimen til problemene i fortiden. Ukjente, fortidige historier holder et grep rundt romanpersonenes liv. Det er tyngden av noe fortiet, noe gjemt og glemt i fortiden som fanger dem. Deres biografier har huller og er usammenhengende. Slik handler bøkene om forholdet mellom historie og identitet. Romanpersonene må avdekke sine forhistorier og konstruere sammenhengende biografier.
I romanene er det nære forbindelser mellom identitet og fortelling, og narrativ teori får derfor en sentral plass i oppgaven. Sentralt i analysearbeidet står den amerikanske psykologen Jerome Bruners utgivelser "Acts of Meaning" (1991) og "Making stories. Law, Literature, Life" (2002). Bruner karakteriserer identitetsdanning som en balanserende handling. Det er her utfordringen for romanpersonene ligger: å gjenopprette likevekt mellom fortid, nåtid og framtid, og å balansere behovet for tilhørighet versus selvstendighet.
Hovedpersonene balanserer på en hårfin egg mellom en eksemplarisk og en mislykket utvikling. For å utforske handlingsutviklingen i romanene, studerer jeg forfatternes bruk av sjangertrekk fra eventyret, tragedien og den gotiske romanen. Hovedpersonenes personlige utvikling og identitetssøking studerer jeg blant annet i lys av det freudianske ødipuskomplekset og de arkaiske initiasjonsritene.
Til slutt diskuterer jeg romanene opp mot den ungdomslitterære sjangeren. Sentralt står spørsmål som: Hva er egentlig en god ungdomsroman? Og hvordan blir to så tragiske og barske historier som vi får presenteret i Skjule ærend og Høyest elsket, til litteratur for ungdom?