Abstract
Oppgavens ambisjon er å utforske den umiddelbare sanselige opplevelsen som oppstår i møte mellom leser og tekst, som et motstykke til den menings- og fortolkningsorienteringen som har preget litteratursynet det siste århundret. Dette gjøres først ved hjelp av en gjennomgang og sammenstilling av de tre teoretiske arbeidene, Thorstein Norheims arbeid med subjektsproblematikken i Gunnar Ekelöfs forfatterskap, Horace Engdahl og Birgitte Steffen Nielsens stemmebegrep og postdekonstruktive lesemåte og Hans-Ulrich Gumbrechts nærværsbegrep.
Deretter følger en tredelt analyse av Gunnar Ekelöfs En Mölna-Elegi, med vekt på subjekt, stemme og nærvær. Her blir perspektivene fra teoriutviklingen anvendt på diktverket, noe som gir en demonstrasjon av hvordan subjektsproblematikk, stemmebegrep og nærværsbegrep kan være teoretiske innfallsvinkler til hvordan den umiddelbare opplevelsen manifesterer seg i teksten.