Sammendrag
Denne oppgaven utgjør et forsøk på å formulere et alternativ til det jeg har valgt å kalle ”mimetisk tolkning” av Ann Jäderlunds lyrikk; tolkninger som fokuserer på språklig fragmentering i diktene, og som bruker dette som belegg for tematiske påstander om tilstanden til et dramatisert subjekt. Med utgangspunkt i resepsjonen av Jäderlunds tidlige forfatterskap, gjør jeg en lesning av hennes sjette diktsamling "Kalender röd Levande av is", der jeg fokuserer på spørsmålet om subjektet i diktene. Å se bort fra en mer tradisjonell helhetlig lesning av samlingen, har i dette arbeidet vært en avgjørende avgrensning for å kunne følge logikken i den teoretiske problemstillingen helt ut.
Den første delen av lesningen er en undersøkelse av hvordan det komplekse relasjonelle spillet i "Kalender röd Levande av is" bevirker en gjennomgripende bevegelighet som opphever den syntaktiske fragmenteringen, og samtidig gjør det svært vanskelig å snakke om et subjekt i samlingen. Lesningen aktualiserer på denne måten spørsmålet om det finnes en måte å nærme seg subjektet på som ikke reduserer det språklige uttrykket til bilde på et innhold, men som heller ikke, i forsøket på å unnslippe en slik mimetisk tolkning, blir stående fast i en påpeking av umuligheten av å finne en subjektinstans i diktene.
Med utgangspunkt i tenkningen til Gilles Deleuze, utforsker jeg i den andre delen av lesningen en alternativ tilnærming til spørsmålet om subjektet. Å retenke forholdet mellom subjekt og predikat på setningsnivå blir et viktig ledd i en redefinering av forholdet mellom sentrale distinksjoner som uttrykk og innhold, form og tematikk, språk og subjekt – en perspektivendring som effektivt gestaltes av Deleuzes maskin-konsept. Ved å erstatte tanken om representasjon med produksjon, åpner det seg en mulighet for å forstå uttrykket i "Kalender röd Levande av is", ikke som speilingen av en bakenforliggende subjektinstans, men som en aktiv produksjon av subjektet.