Abstract
Oppgaven er en lesning av Norman Mailers boksejournalistikk, nærmere bestemt tekstene Ten Thousand Words a Minute , King of the Hill og The Fight. Utgangspunktet er en tanke om bokseringen som et privilegert sted, et sted som gir plass til erfaringer som det ikke finnes rom for andre steder. Et annet viktig utgangspunkt er tanken om boksekampen som en fortelling, noe som i sin tur danner grunnlaget for en tilbakevendende drøfting av de tilfellene hvor Mailers fortellinger synes å imitere kampens fortelling, og som, gjennom en rekke sammenligninger av det talte og det skrevne språket, i siste instans munner ut i en sammenligning av tekstens sted og kampens sted. Når en boksers historie sammenfattes, blir hans kamper kategorisert og orientert for ettertiden ved fire koordinater: tid, sted, motstander og utfall. Disse fire kategoriene gir også denne oppgaven dens struktur. Kategoriene, om enn gitt en videre betydning, behandles i hvert sitt kapittel. Gjennom disse diskuteres som antydet en rekke forhold som angår språk og virkelighet, hvor kroppen, lyden og døden blir sentrale størrelser.