Sammendrag
På hvilken måte legger den spanske læreboka Mundos nuevos 1 (Hellstrøm, B.G,. Sbertoli, G., Skjær, S. og Aas, S. 2006) opp til at elevene skal nå kompetansemålene i språk, kultur og samfunn i K06? For å svare på dette spørsmålet har jeg redegjort for relevant teori på området fremmedspråkundervisning og kultur. Sentrale tema i arbeidet har vært forholdet mellom språk og kultur, kulturforståelse, kommunikativ kompetanse og kulturell kompetanse. For å redegjøre for begrepene, har jeg hovedsakelig brukt Karen Risager (Danmark) og Michael Byram (England). Jeg har også sett på Det europeiske rammeverket for språk og regjeringens strategiplan Språk åpner dører 2007. Videre har jeg undersøkt Læreplanen for fremmedspråk for å kartlegge hvilke føringer denne gir i forhold til kultur i fremmedspråksundervisning. På grunnlag av kompetansemålene i hovedområdet Språk, kultur og samfunn i læreplanen har jeg deretter utarbeidet to kategoriseringsskjemaer for å registrere det kulturelle innholdet i tekstboka og aktivitetsboka i læreverket Mundos nuevos 1. Resultatene av denne kategoriseringen har jeg til slutt kommentert og drøftet i forhold til hvert kompetansemål. Undersøkelsen viser at Mundos nuevos 1 har særlig fokus på temaene dagligliv og geografi. Det interkulturelle perspektivet, som er tydelig i læreplanen, kommer lite fram i bøkene og det finnes i liten grad materiale som bevisstgjør elevenes egen kultur. Det spanske språkområdet er stort og lærebokforfatterne har valgt å sette mest fokus på den europeiske delen, nemlig Spania. Det finnes også en del materiale om Latin-Amerika, men dette er stort sett faktakunnskap, som geografi, historie og musikk.