Sammendrag
Høsten 2006 ble utdanningsreformen Kunnskapsløftet (K06) innført i Norge. Det er første gang en utdanningsreform bringer med seg gjennomgående læreplaner for både grunnskole og den videregående skolen. Denne oppgaven tar for seg læreboka Contours (Lokøy, Gro & Ankerheim, Brynjulf, 2006) i forhold til læreplanen for fremmedspråk i K06. Læreplanen deler faget i 3 deler: ”språklæring”, ”kommunikasjon” og ”språk, kultur og samfunn”. Analysen av læreboka bygger på de 12 kompetansemålene for området ”kommunikasjon”, gitt for nivå II som bare tilbys i videregående utdanning. Oppgaven analyserer Contours’ tekster og oppgaver, samt lærebokens digitale og interaktive materiale på internettsiden http://www.gyldendal.no/contours/contoursNew.htm
Oppgaven forsøker å finne ut i hvilken grad Contours legger opp til at elevene skal kunne nå kompetansemålene for kommunikasjon i K06. Dette innebærer også en gjennomgang av læreplanen for fremmedspråk og de generelle prinsippene i K06. Oppgaven kommer også inn på utviklingen av begrepene ”kommunikasjon” og ”kommunikativ kompetanse” i språkforskning og i tidligere reformer og læreplaner.
Grunnlaget for analysen, er et analyseskjema med 6 ulike kategorier: Skriftlig og muntlig forståelse, skriftlig og muntlig produksjon, spontan interaksjon, språklig repertoar (lingvistisk og sosiolingvistisk), grunnleggende ferdigheter (IKT og tall/mål/regning) og strategier. Disse kategoriene bygger på og oppsummerer de 12 kompetansemålene i K06. Oppgaven har vist at det er mye som tilsier at disse kompetansemålene bygger på Europarådets Un cadre européen commun de référence pour les langues (2001). Resultatene viser at Contours understreker spesielt skriftlig forståelse og linvistisk språklig repertoar, men at den også, på et generelt grunnlag, tilbyr tekster og oppgaver som legger opp til at elevene kan kunne nå de ulike kompetansemålene. Det finnes imidlertid vesentlige kvantitative variasjoner i analysen av de forskjellige kategoriene