Abstract
Oppgaven undersøker bruken av engelske pensumstekster i seks fag undervist ved Universitetet i Oslo våren 2007; tre naturvitenskapelige kurs og tre teologikurs. Studenter fra disse kursene deltok i en spørreundersøkelse, mens forelesere deltok i intervjuer. Formålet med undersøkelsen er å kontrollere hva slags holdninger disse studentene og foreleserne har til å bruke engelsk, i motsetning til å bruke norske tekster. Oppgaven ser på hva slags effekt bruken av engelske tekster har på studentenes forståelse av pensum, og på hvilke holdninger studentene har til dette i forhold til hva foreleserne har.
Oppfatninger om bruk av engelsk i det norske samfunn generelt samt i norsk akademia spesielt varierer, og oppgaven sammenligner studenters og foreleseres oppfatninger med funn i andre relevante studier. Oppgaven konkluderer med at det ikke er noen store forskjeller i oppfatning mellom studenter og forelesere, mens det er en liten forskjell mellom teologistudenter og naturvitenskapsstudenter. Undersøkelsen finner også en liten forskjell i holdninger til bruk av engelsk mellom mannlige og kvinnelige studenter. Denne forskjellen mellom mannlige og kvinnelige deltagere er også funnet i andre studier som undersøker generell norsk befolkning.
The paper is an exploratory study of the use of English curricular texts in six courses taught at the University of Oslo in the spring of 2007; three natural science courses and three theology courses. Students from these six courses took part in a survey which assessed their opinions, while lecturers were interviewed in depth. The object of the study is to establish what attitudes these students and lecturers have on using English, as opposed to using Norwegian texts. The paper looks at what effect the use of English texts has on students’ understanding of curricula, and what the opinions of students are compared to those of lecturers.
Opinions on the use of English in Norwegian society in general, as well as in Norwegian academia specifically, vary, and the paper contrasts the finding of the study with other relevant studies. The paper concludes that there are no great differences in opinion between students and lecturers, while there is a small difference between theology students and students of natural science. There is a slight difference in attitudes towards the use of English between male and female students. The difference between male and female respondents is also found in other studies which sample Norwegians in general.