Abstract
Denne oppgaven diskuterer og behandler konseptene "maskulinitet" og "farskap" i en korthistoriesamling utgitt av Harvey Swados i 1957. Gjennom en grundig lesing av alle åtte historiene i On the Line ønsker jeg å fokusere på hvordan karakterene utvikler seg og strebelsene de må igjennom er knyttet til samfunnsholdninger rundt konseptene "farskap" og "maskulinitet" i det tidlige- og midt-tyvende århundre. Jeg vil argumentere for at ikke kun Swados presenterer, slik Nelson Lichtenstein har påstått, en kritikk av arbeiderklassens arbeidervilkår eller fabrikkmiljøet som avmenneskeliggjørende, ei heller kun en kritikk av kapitalistsamfunnet slik Neil D. Isaacs mener, men heller at On the Line kan bli lest som en kritikk av kjønnsnormative stereotyper som men (og kvinner) ble hindret av i forfatterens samtidige Amerika.
Denne analysen prøver å plassere Swados' korthistoriesamling i en større kjønnsteoretisk kontekst. Maskulinitetsteoriene til Michael S. Kimmel, Jørgen Lorentzen, og R. W. Connell vil være sentrale i diskusjonen, samt E. Anthony Rotundo's verk om historien om mandighet i America. Karakterene i Swados' samling opplever usikkerhet, desillusjon, virkelighetsforvrenging, og marginalisering når deres personlige drømmer, ønsker, og selvbilder blir ødelagt på arbeidsplassen. Mitt syn, presentert i denne dissertasjonen, er at en dypere forståelse for Swados's presentasjon av fabrikken som arbeidsplass lar oss oppdage den underliggende kritikken av viktigheten av empati, følelser, og solidaritet mellom menn, konsepter menn ikke klarer å være komfortable med på grunn av kjønnsroller/kjønnsstereotyper.
This dissertation discusses the concepts of masculinity and fatherhood in a 1957 short story collection by Harvey Swados. Through a close reading of all eight stories in On the Line, I want to focus on how the development of the characters and the trials they face are inseparably connected to the societal concepts of fatherhood and masculinity in the early to mid-twentieth century. I will argue that Swados presents, not simply as Nelson Lichtenstein has asserted, a criticism of the working class’s conditions and the factory as dehumanizing, nor merely a criticism of capitalist society as argued by Neil D. Isaacs, but rather that On the Line can be read as a criticism of the gender normative stereotypes that men (and by extension women) were restricted by in the author’s contemporary America.
This analysis attempts to place Swados’ collection in a larger context of gender theory. The masculinities theories of Michael S. Kimmel, Jørgen Lorentzen, and R. W. Connell will be central to the discussion, as well as E. Anthony Rotundo’s treatise on the history of manhood in America. The characters in Swados’ collection experience uncertainty, self delusion, and marginalization, as their personal dreams, desires, and confidences are ground down by the factory. My view, presented in this dissertation, is that a deeper understanding of Swados’ presentation of the factory work place unearths an underlying critique of the importance of empathy, emotion, and solidarity that men have been, and to some extent are, unable to come to terms with, because of gender stereotypes.