Abstract
I denne oppgaven har jeg forsøkt å vise forholdet mellom modernitet og den totalitære
maktovertagelsen i det tyvende århundret. Det vil si at jeg undersøker politikkens vilkår i
Hannah Arendts arbeider. Jeg har sett hvordan modernitetens bestanddeler hos Arendt blir
verdensfremmedgjørende og avpolitisernede. Arendt undersøker hva dette betyr, eksistensielt
forstått, for menneskets måte å være i verden på. Selv om totalitarianismen for Arendt ikke
har noen ekvivalens i vår historie – det radikalt nye er at den søker å forandre den
menneskelige natur ved å gjøre den til råmateriale for sin egen frie flyt gjennom historien –
ser Arendt at svært mange av (sen)modernitetens frembringelser ”forenkler” overgangen mot
det totalitære diktatur. En stor del av oppgaven er viet det politiske livets gradvise fravær av
plural interaktiv politikk. Jeg viser hvordan det moderne utgjør rammen for Arendts
totalitarianismebegrep og hvilke idéhistoriske konsekvenser det får for hennes forståelse av
både moderniteten og totalitarianismen. I lys av dette problematierer jeg Arendts
ondskapsparadigme; den banale ondskap. Avslutningsvis peker jeg på Arendts politiske teori,
post totalitarianismen, og viser hvordan denne ikke kan forstås uten den moderne/totalitære
rammen. På godt og vondt.
Jeg har forholdt meg til hele Arendts forfatterskap.