Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:37:19Z
dc.date.available2013-03-12T11:37:19Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-13en_US
dc.identifier.citationBrand, Madelaine Thomassen. Kunst som bærer av sannhet. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24992
dc.description.abstractKunst som bærer av sannhet - En tolkning av Plotins kunstsyn Problemstillingen jeg søker å finne svar på i denne oppgaven er; Kunst; hva er det?. Jeg har ikke funnet et tilfredsstillende svar på dette spørsmålet i det jeg oppfatter som dagens kunstsyn. Oppgaven vil i all hovedsak redegjøre for Plotins syn på kunst, for å søke frem til et mulig svar på problemstillingen. Med utgangspunkt i Davies`Definitions of Art, presenteres tre dagsaktuelle teorier på kunst; 1) Weitzs`”anything goes” teori, som hevder at det ikke er mulig å definere kunst, 2) The Functional Theory, representert ved Monroe Beardsley, som hevder at kunstverket skal utøve en funksjon, i Beardsleys tilfelle innebærer dette en estetisk opplevelse og 3) The Procedural Theory, representert ved George Dickie, som legger Arthur Dantos´Artworld til grunn for sin institusjonelle kunstteori, som hevder at et kunstverk for å oppnå status som kunst må velsignes inn i en gitt, av Artworld, forståelsesramme. Disse tre teoriene danner en innfallsvinkel for å belyse Plotins kunstsyn. Plotin tillegger kunstverk en felles egenskap, en kunstværen. For sitt kunstsyn, som for hele sin filosofiske helhet forutsetter Plotin en ikke-sanselig, Intelligibel verden, som kun er tilgjengelig gjennom intellektet. Denne, vår sanselige verden er forbundet med den, via vår sjel, som fungerer som en bro mellom de to verdenene. Kunsten har sin plass i den Intelligible verden og kunstneren har kontakt med Kunsten via sin sjel. Det foreligger et estetisk, men også et etisk perspektiv til kunstnerens forhold til kunsten, men også til vår alles evne til å oppleve og forstå kunsten vi møter. Kunstverket hos Plotin må være skjønn, i den forstand bærer av sannheten, som en budbringer av Skjønnheten, Godheten og Sannheten i den Intelligible verden, slik jeg tolker Plotin. Oppgavens tittel henviser til denne definisjonen. Hvordan vil et plotinsk kunstsyn kunne svare på de spørsmål som oppstår i dagens kunstdebatt, i lys av de tre dagsaktuelle teoriene? Dette besvares med en drøftende sammenligning, etterfulgt av redegjørelse for innsigelser mot det plotinske kunstsyn. Er plotins kunstsyn å regne som en kusntteori? Verket er et Kunstverk når det fremstår som skjønt i kraft av å være bærer av sannheten. Dette er en kunstteori, etter mitt syn. I Plotins kunstteori har jeg funnet et tilfredsstillende svar på problemstillingen; Kunst; hva er det? Kunstverk, verker av Kunst, er bærere av sannheten.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKunst som bærer av sannhet : en tolkning av Plotins kunstsynen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-10-13en_US
dc.creator.authorBrand, Madelaine Thomassenen_US
dc.subject.nsiVDP::161en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Brand, Madelaine Thomassen&rft.title=Kunst som bærer av sannhet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23241en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo91743en_US
dc.contributor.supervisorEmilsson, Eyjòlfur Kjalaren_US
dc.identifier.bibsys093508395en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24992/4/master_Madelaine_Brand.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata