Abstract
Kunst som bærer av sannhet - En tolkning av Plotins kunstsyn
Problemstillingen jeg søker å finne svar på i denne oppgaven er; Kunst; hva er det?. Jeg har ikke funnet et tilfredsstillende svar på dette spørsmålet i det jeg oppfatter som dagens kunstsyn.
Oppgaven vil i all hovedsak redegjøre for Plotins syn på kunst, for å søke frem til et mulig
svar på problemstillingen. Med utgangspunkt i Davies`Definitions of Art, presenteres tre
dagsaktuelle teorier på kunst; 1) Weitzs`”anything goes” teori, som hevder at det ikke er
mulig å definere kunst, 2) The Functional Theory, representert ved Monroe Beardsley, som
hevder at kunstverket skal utøve en funksjon, i Beardsleys tilfelle innebærer dette en estetisk
opplevelse og 3) The Procedural Theory, representert ved George Dickie, som legger Arthur
Dantos´Artworld til grunn for sin institusjonelle kunstteori, som hevder at et kunstverk for å
oppnå status som kunst må velsignes inn i en gitt, av Artworld, forståelsesramme. Disse tre
teoriene danner en innfallsvinkel for å belyse Plotins kunstsyn.
Plotin tillegger kunstverk en felles egenskap, en kunstværen. For sitt kunstsyn, som for hele
sin filosofiske helhet forutsetter Plotin en ikke-sanselig, Intelligibel verden, som kun er
tilgjengelig gjennom intellektet. Denne, vår sanselige verden er forbundet med den, via vår
sjel, som fungerer som en bro mellom de to verdenene. Kunsten har sin plass i den Intelligible
verden og kunstneren har kontakt med Kunsten via sin sjel. Det foreligger et estetisk, men
også et etisk perspektiv til kunstnerens forhold til kunsten, men også til vår alles evne til å
oppleve og forstå kunsten vi møter. Kunstverket hos Plotin må være skjønn, i den forstand
bærer av sannheten, som en budbringer av Skjønnheten, Godheten og Sannheten i den
Intelligible verden, slik jeg tolker Plotin. Oppgavens tittel henviser til denne definisjonen.
Hvordan vil et plotinsk kunstsyn kunne svare på de spørsmål som oppstår i dagens
kunstdebatt, i lys av de tre dagsaktuelle teoriene? Dette besvares med en drøftende
sammenligning, etterfulgt av redegjørelse for innsigelser mot det plotinske kunstsyn.
Er plotins kunstsyn å regne som en kusntteori? Verket er et Kunstverk når det fremstår som
skjønt i kraft av å være bærer av sannheten. Dette er en kunstteori, etter mitt syn.
I Plotins kunstteori har jeg funnet et tilfredsstillende svar på problemstillingen; Kunst; hva er
det? Kunstverk, verker av Kunst, er bærere av sannheten.