Abstract
I denne oppgaven sees monteringen av Nasjonalmuseets basisutstilling i sammenheng med opprettelsen av Nasjonalmuseet for kunst arkitektur og design. Oppgaven er en undersøkelsse av intesjoner og føringer for museet og hvordan disse påvirket de kuratoriske grep som ble gjort i forbindelse av monteringen.
I oppgavens første del vil noen sentrale og praksiser innen kunstmuseer presenteres, med fokus på presentasjonsform, formidling og montering.
I oppgavens andre del vil prosessen rundt opprettelsen av Nasjonalmuseet være gjenstand for undersøkelse. Denne prosessen vil sees i lys av kulturpolitiske føringer, målformuleringer og visjoner som følge av norsk kulturpolitikk de siste 20 år. Videre vil arbeidet med å drive frem museet belyses bla.a. gjennom interimstyrets og museenes arbeid i konsolideringsprosessen, med fokus på utarbeidelse av visjoner og målformuleringer for Nasjonalmuseet for kunst arkitektur og design. I denne delen vil det brukes kilder som Stortingsmeldinger, St.prp.1(2002-2003), Inst.S.nr. 46(2000-2001), museets årsberetninger. Her vil det legges vekt på begrepsanalyse. Videre vil opprettelse av Nasjonalmuseet sees i lys av en museal diskurs som pågikk, i forkant av monteringen av basisutstillingen. I artikler og debattmøter ble ulike aspekter rundt Nasjonalmuseets virksomhet tematisert. I oppgaven er det plukket ut artikler som viser bidragsyternes ulike ståsteder innenfor den museale diskurs.I oppgavens tredje del omhandler monteringen av utstillingen Alle snakker om museet - Kunst 1. Her vil intensjoner og utarbeidelse belyses gjennom møtereferater fra kuratorgruppens arbeid og intervjuer. Her vil også følge en analyse av utstillingen. Sal 15-Trappehall, sal 16-Møteplass og sal 17-Landskapsmaleri er plukket ut for en grundigere analyse.