Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:34:38Z
dc.date.available2013-03-12T11:34:38Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-14en_US
dc.identifier.citationRygh, Maria Csaszni. "Natur i sentrum". Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24780
dc.description.abstractAvhandlingen foretar en tematisk analyse av arkitekt Knut Knutsens produksjon etter krigen, belyst gjennom de tre byggverkene Villa Natvig (1946), Sommerhuset i Portør (1949) og Ambassaden i Stockholm (1952). Gjennom en diskursiv analyse av sekundærlitteraturens beskrivelser av Knutsens arkitektur, blir deres karakteristikker forsøkt plassert i en historiografisk og teoretisk sammenheng. Sekundærlitteraturen har i stor grad fokusert på Knutsens enkeltverk og forsøkt å plassere disse i stilistiske og formale kategorier. En større grad av inngående analyser og diskusjoner om Knutsens arkitektoniske uttrykk finnes ikke, dette til tross for at han har blitt betegnet som en av de mest sentrale aktørene i den norske etterkrigstiden. Som utgangspunkt for en nylesning av Knutsens arkitektur blir hans tekster og artikler om arkitektur viktige. Knutsen understreker i sine tekster naturens betydning for utformingen av en arkitektur som var human og satte mennesket i sentrum. Knutsen ønsket å benytte naturens former og uttrykk som en modell for utformingen av en arkitektur som skulle være naturlig og tilpasset omgivelsene. Naturens betydning for Knutsens arkitekturutforming har ikke blitt inngående analysert i litteraturen, og det nevnes ofte bare i korte ordelag at hans arkitektur ønsket å tilpasse seg naturen. Knutsens fokus på temaet natur dannet derfor grunnlaget for avhandlingens tematiske analyse. Ved å benytte tre typologisk ulike byggverk, ble det mulig å analysere naturens rolle både i bredden og dybden. I forbindelse med den tematiske gjennomgangen av natur, blir nyere litteratur som tar for seg internasjonale arkitekter i etterkrigstiden gjennom tematiske lesninger benyttet. Samtidig gjorde bruken av utenlandsk litteratur det mulig å sammenlikne Knutsens uttrykk med andre arkitekter han var inspirert av. Gjennom en besvarelse av de overnevnte aspektene ved sekundærlitteraturen, Knutsens tekster og en analyse av hans byggverk, er avhandlingens intensjon å foreta en nyansert lesning av Knutsens arkitektur.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Natur i sentrum" : en tematisk analyse av Knut Knutsens arkitektur og arkitektursyn, belyst gjennom tre byggverk fra 1945-1952en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-10-14en_US
dc.creator.authorRygh, Maria Csasznien_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Rygh, Maria Csaszni&rft.title="Natur i sentrum"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23182en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo91814en_US
dc.contributor.supervisorEspen Johnsenen_US
dc.identifier.bibsys093512619en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24780/1/Naturenxixsentrum_duo.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata