Sammendrag
I denne oppgaven har jeg tatt for meg Larry Clark og hans fotografier med hovedvekt på monografien Tulsa. Larry Clark revolusjonerte dokumentarfotografisjangeren ved å bruke sitt eget liv på en helt særegen måte, og ved både å være deltager og tilskuer i fotografiene sine. Da Clark i stor grad bearbeider selvbiografisk materiale har jeg vurdert det som viktig å presentere hans personlige bakgrunn og historie, ettersom dette har hatt stor betydning for miljøet han endte opp i, og dermed har vært viktig for ikonografien i fotografiene i boken Tulsa.
Jeg har plassert Larry Clark i en kultur- og kunsthistorisk kontekst, for å se hvor hans måte å fotografere kommer fra. Ved å ta for meg både samtidige og tidligere fotografer har jeg vist hvor banebrytende hans måte å fotografere sitt eget liv er. Jeg har derfor gjort rede for de sider ved det dokumentariske fotografiets historie jeg mener er av særlig relevans. Robert Frank har betydd mye for hvordan Clark utviklet sin fotografiske stil, og W. Eugene Smith og hans fotoessay skal også ha vært en inspirasjonskilde. Jeg har også kommet inn på Clarks forhold til fotoboktradisjonen.
Jeg har tatt for meg helheten i boken, og Tulsas oppbygging, inndeling og innhold, men jeg har også sett nærmere på de enkelte fotografiene i boken, og foretatt analyser av noen av bildene. Jeg har gjort rede for fototekniske aspekter ved Larry Clarks bilder, og beskrevet hvordan han benytter seg av teknikk for å få frem det uttrykket han ønsker i bildene sine. Videre har jeg sett på hva slags reaksjoner som fulgte etter utgivelsen av Tulsa. Jeg har drøftet det moralske aspektet ved Clarks fotografier i Tulsa ved å se det i lys av kulturkritikeren Susan Sontags tanker omkring fotografiet.
Til tross for at oppgaven hovedsakelig omhandler Tulsa, har jeg også kommet inn på noen av hans senere fotografiske verk i fotobøker, og tematikken i noen av filmene hans. Clark er svært interessert i å studere ungdomskulturer, og har ofte rettet søkelyset mot ungdommer fra lavere sosiale sjikt. Dette har vært et gjennomgående tema både i hans fotografier og filmer. Til slutt har jeg tatt for meg Tulsas betydning for andre fotografer og filmskapere.