Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:32:42Z
dc.date.available2013-03-12T11:32:42Z
dc.date.issued2003en_US
dc.date.submitted2003-01-13en_US
dc.identifier.citationHeggem, Lin Marte. "Kvinnelige billedkunstneres status i norsk kunstliv". Hovedoppgave, University of Oslo, 2003en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24751
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg de norske kvinnelige billedkunstnernes status i norsk kunstliv i perioden 1970 til 2000. Det som undersøkes, er hvorvidt det eksisterer likestilling mellom menn og kvinner eller ikke, utfra følgende problemformulering: Dersom likestilling er oppnådd, bør man kunne forvente at kvinner er representert i samme grad som menn ved viktige utstillinger, i styrende organer, i innkjøp til viktige institusjoner, og så videre. Dersom det ikke eksisterer likestilling, bør man kunne forvente det motsatte. En viktig del av oppgaven har vært å undersøke hvorvidt kvinnelige billedkunstnere har hatt samme forutsetninger og blitt mottatt i norsk kunstliv på samme måte som mannlige billedkunstnere. Det virker åpenbart at kvinnelige kunstnere kommer dårligere ut enn sine mannlige kolleger, og klare forskjellsbehandlinger kan påvises. Blant annet i forhold til mediedekning, innkjøp, utstillings-virksomhet ved gallerier og museer, adgang til viktige utstillingsarenaer, og så videre, synes kvinnelige kunstnere å falle igjennom i forhold til sine mannlige motparter, noe som eksemplifiseres og dokumenteres i oppgaven. Det kan stilles spørsmål ved hvorvidt kvinnelige kunstneres status egentlig har endret seg vesentlig siden feminismens gjennombrudd på 1970-tallet. Mulige årsaker til påviste fenomener diskuteres og søkes besvart ved innsamlede data fra ulike sektorer, dels ved ren tallstatistikk, primært hentet fra ulike institusjoner, og dels ved dybdeintervjuer med 18 utvalgte kvinnelige kunstnere. Disse kunstnernes tanker omkring oppgavens problemstilling legges fram, deriblant en mer omfattende presentasjon (case study) av billedkunstneren Anne Katrine Dolven. Et oppfølgende diskusjonskapittel søker å belyse situasjonen for kvinnelige kunstnere i en historisk, sosiologisk og feministisk sammenheng. Avslutningsvis rettes søkelyset mot dagens situasjon på den norske kunstscenen, og ulike årsaker til den påviste underrepresentasjonen av kvinner diskuteres.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Kvinnelige billedkunstneres status i norsk kunstliv" : "Mannsstyre eller likestilling?"en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorHeggem, Lin Marteen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Heggem, Lin Marte&rft.title="Kvinnelige billedkunstneres status i norsk kunstliv"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2003&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-7037en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo8244en_US
dc.contributor.supervisorAnne Wichstrømen_US
dc.identifier.bibsys031786731en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata