Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:32:37Z
dc.date.available2013-03-12T11:32:37Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-05-07en_US
dc.identifier.citationWisløff, Ingrid. Mellom formoppløsende surrealisme og konstruktiv formalisme. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24740
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg diskutert Karen Holtsmarks malerier fra perioden mellom 1929 og 1968, i lys av mellom- og etterkrigstidens konstruktive formalisme og den skandinaviske forståelsen av surrealismen. Holtsmark utviklet en betydelig fascinasjon for geometrisk basert billedkunst da hun i årene mellom 1927 og 1937 gikk i lære hos Axel Revold, Georg Jacobsen og Amédée Ozenfant. Interessen for konstruktiv billedbygning førte til at hun avstod fra å hengi seg til surrealismens uredigerte, ubevisste arbeidsmetoder da hun ble kjent med den danske surrealisten Vilhelm Bjerke-Petersen i løpet av studietiden. Samtidig vitner flere av Holtsmarks malerier om at hun ønsket å gi uttrykk for temperament og følelser ved hjelp av sterke, til dels ukontrollerte farger og former. Under veiledning av Henrik Sørensen, og i møte med surrealismens banebrytende idéer, fikk intuisjonen og fantasien slippe til i den skapende prosess. Kunstnerens politiske engasjement og pragmatiske sinnelag, satte likevel en klar begrensing i forhold til å forsvinne inn i en privat verden når hun skulle formidle viktige tanker og stille samfunnskritiske spørsmål. Holtsmark ville belyse arbeiderens og spesielt kvinnens livsvilkår og muligheter, i et formspråk som ikke strakk seg over vanlige menneskers forståelseshorisont. Bildene hennes kan dermed sies å ha oppstått i skjæringspunktet mellom logiske, virkelighetsorienterte analyser og en mer fantasifull, spontan tilnærming til maleriet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMellom formoppløsende surrealisme og konstruktiv formalisme : En diskusjon av Karen Holtsmarks malerier fra perioden mellom 1929 og 1968, i lys av mellom- og etterkrigstidens skandinaviske kunstsceneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-10-31en_US
dc.creator.authorWisløff, Ingriden_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Wisløff, Ingrid&rft.title=Mellom formoppløsende surrealisme og konstruktiv formalisme&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-20528en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo74560en_US
dc.contributor.supervisorØivind Storm Bjerkeen_US
dc.identifier.bibsys082483833en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24740/2/MicrosoftxWordx-xKarenxHoltsmark.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata