dc.date.accessioned | 2013-03-12T11:32:37Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T11:32:37Z | |
dc.date.issued | 2008 | en_US |
dc.date.submitted | 2008-05-07 | en_US |
dc.identifier.citation | Wisløff, Ingrid. Mellom formoppløsende surrealisme og konstruktiv formalisme. Masteroppgave, University of Oslo, 2008 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/24740 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven har jeg diskutert Karen Holtsmarks malerier fra perioden mellom 1929 og 1968, i lys av mellom- og etterkrigstidens konstruktive formalisme og den skandinaviske forståelsen av surrealismen.
Holtsmark utviklet en betydelig fascinasjon for geometrisk basert billedkunst da hun i årene mellom 1927 og 1937 gikk i lære hos Axel Revold, Georg Jacobsen og Amédée Ozenfant. Interessen for konstruktiv billedbygning førte til at hun avstod fra å hengi seg til surrealismens uredigerte, ubevisste arbeidsmetoder da hun ble kjent med den danske surrealisten Vilhelm Bjerke-Petersen i løpet av studietiden. Samtidig vitner flere av Holtsmarks malerier om at hun ønsket å gi uttrykk for temperament og følelser ved hjelp av sterke, til dels ukontrollerte farger og former. Under veiledning av Henrik Sørensen, og i møte med surrealismens banebrytende idéer, fikk intuisjonen og fantasien slippe til i den skapende prosess.
Kunstnerens politiske engasjement og pragmatiske sinnelag, satte likevel en klar begrensing i forhold til å forsvinne inn i en privat verden når hun skulle formidle viktige tanker og stille samfunnskritiske spørsmål. Holtsmark ville belyse arbeiderens og spesielt kvinnens livsvilkår og muligheter, i et formspråk som ikke strakk seg over vanlige menneskers forståelseshorisont.
Bildene hennes kan dermed sies å ha oppstått i skjæringspunktet mellom logiske, virkelighetsorienterte analyser og en mer fantasifull, spontan tilnærming til maleriet. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Mellom formoppløsende surrealisme og konstruktiv formalisme : En diskusjon av Karen Holtsmarks malerier fra perioden mellom 1929 og 1968, i lys av mellom- og etterkrigstidens skandinaviske kunstscene | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2008-10-31 | en_US |
dc.creator.author | Wisløff, Ingrid | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::120 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Wisløff, Ingrid&rft.title=Mellom formoppløsende surrealisme og konstruktiv formalisme&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-20528 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 74560 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Øivind Storm Bjerke | en_US |
dc.identifier.bibsys | 082483833 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24740/2/MicrosoftxWordx-xKarenxHoltsmark.pdf | |