Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:33:33Z
dc.date.available2013-03-12T11:33:33Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-04-27en_US
dc.identifier.citationApall-Olsen, Inger Aline. Norsk hagekunst under funksjonalismen. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24700
dc.description.abstractSAMMENDRAG Norsk hagekunst under funksjonalismen Ideologisk bakgrunn og estetisk praksis i hager og parker Oppgaven behandler det funksjonalistiske hage- og parkuttrykket i Norge på 1930- tallet. I første del presenteres bakgrunnen for park – og hagesakens nye status i Norge tidlig på 1900-tallet, og de internasjonale hagefaglige strømningene som påvirket miljøet i mellomkrigstiden. Videre behandles fagbakgrunn, miljø, og ideologiske ståsted for fem sentrale norske hagearkitekter. De som presenteres er Marius Røhne (1883-1966), Olav L.Moen (1887-1951), Harald Hindhamar (1899-1982), Eyvind Strøm (1899-1988) og Karen Reistad (1900-1994). Ideologien analyseres med spesielt henblikk på nyttekrav og estetiske aspekter. I andre del analyseres to eksisterende grøntanlegg fra Oslo, Torshovdalen park og en villahage fra Vinderen, begge anlagt på slutten av 1930-tallet. Beskrivelser og analyse viser hvordan den funksjonalistiske ideologien materialiserte seg i hagearkitektenes arbeider. De utvalgte anleggene representerer de to viktigste kategoriene av grøntanlegg på 1930-tallet, og er skapt av sentrale hagearkitekter fra tiden. I tillegg er begge anleggene godt dokumentert, og ved sammenligning med samtidige norske anlegg framstår de begge som representative. I analysen sammenlignes de utvalgte anleggene med samtidige hager og parker. Oppgaven viser at den funksjonalistiske ideologien fikk innpass i hagekunsten allerede rundt 1930, og at den første generasjonen av norske hagearkitekter var godt oppdatert på fagets internasjonale utvikling. Analysene av anleggene viser også at anleggene gjenspeiler nordmenns sterke forhold til naturen. Funksjonalismens romantiske understrømninger gjør seg tydelig gjeldende ved at elementer fra uberørt natur, arbeides sammen med modernismens krav til enkel og hensiktsmessig utforming. Parkuttrykket er gjennomgående mer stilisert enn privathagenes uttrykk, men respekten for stedegne kvaliteter er et fellestrekk for den nye norske hagekunsten.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleNorsk hagekunst under funksjonalismen : Ideologisk bakgrunn og estetisk praksis i hager og parkeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-09-27en_US
dc.creator.authorApall-Olsen, Inger Alineen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Apall-Olsen, Inger Aline&rft.title=Norsk hagekunst under funksjonalismen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-16089en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo57788en_US
dc.contributor.supervisorIngeborg Glambeken_US
dc.identifier.bibsys071355243en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24700/1/MANUS_ferdig.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata