Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:32:58Z
dc.date.available2013-03-12T11:32:58Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-07-02en_US
dc.identifier.citationSkjelnes, Cathrine. Kontemplasjon og forkynnelse i Fra Angelicos kunst:. Hovedoppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24657
dc.description.abstractHovedoppgaven analyserer noen tolkninger av tre malerier av den toskanske kunstneren og dominikanermunken Fra Giovanni da Fiesole, kalt Fra Angelico (1395/1400-1455). De tre maleriene er San Marco altertavle (ca. 1438-1443), Madonna delle Ombre (ca. 1450-1452) og Bebudelsen (ca. 1450-1452) som ble malt for observantermunkene i dominikanerklosteret San Marco i Firenze. San Marco altertavle er malt med tempera på treplate og stod på klosterkirkens høyalter, nå i klosterets museum. Madonna delle Ombre og Bebudelsen er fresker og er begge in situ i klosterets dormitorium. De befinner seg henholdsvis i dormitoriets østlige og nordlige korridor. Sentralt i oppgaven står tolkninger som er gjort av de tre kunsthistorikerne Julian I. Miller, George Didi-Huberman og William Hood. Disse ble skrevet på slutten av 1900-tallet og gir et bilde på hvor forskningen på Fra Angelico befant seg på slutten av dette århundre. En nærlesning av andres tolkninger bidrar først og fremst med å påvise ulikheter som finnes innenfor den kunsthistoriske forskningen på Fra Angelicos malerier. Videre vil en slik lesning bidra til å få undersøkt holdbarheten av tolkningene, samt at det viser at det kan finnes flere meningsbærende nivåer i et maleri i tillegg til de som allerede er fremmet i forskningslitteraturen. Oppgaven er delt i seks kapitler. Første kapittel er en introduksjon til Fra Angelico og hans miljø. Her gis et innblikk i Fra Angelicos liv og virke, dominikanerordenen og observantergrenen som han tok del i som både munk og kunstner, samt San Marco klosteret. I andre kapittel gis en presentasjon av oppgavens tre kunsthistorikere. Dernest følger oppgavens tre hovedkapitler, hvor hvert kapittel har sitt utgangspunkt i et av de tre maleriene og de tolkningene som er gjort av dem i rekkefølgen San Marco altertavle, Madonna delle Ombre og Bebudelsen. Oppgavens sjette og siste kapittel er en kort avslutning.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKontemplasjon og forkynnelse i Fra Angelicos kunst: : En analyse av tolkninger av San Marco altertavle, Madonna delle Ombre og Bebudelsen i San Marco, Firenzeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-12-01en_US
dc.creator.authorSkjelnes, Cathrineen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Skjelnes, Cathrine&rft.title=Kontemplasjon og forkynnelse i Fra Angelicos kunst:&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-13748en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo42526en_US
dc.contributor.supervisorLeif Holm Monssenen_US
dc.identifier.bibsys06166295xen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata